ICA AB

ICA först i Sverige med sin historia på webben

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2004 09:16 CEST

ICAs hela historia finns redan på DVD. Nu blir arkivet också webbplats.

- ICA som varumärke fyller 40 år i år. 70-talets ICAnder har blivit kultfigur. Hela vår historia, som sträcker sig ända från 1917, berör nästan varenda svensk, säger Anders Hallgren, ansvarig för ICAs historiska projekt.

För fyra år sedan fick Föreningen Stockholms Företagsminnen uppdraget att samla ICAs hela historia för eftervärlden. Resultatet blev 600 hyllmeter dokument och arkivmaterial - 200 artiklar, 2 000 bilder (- av 96 000 registrerade -) och över sex timmar ljud och film. Allt finns nu samlat på en enda DVD-skiva.

Nu är det dags att ta nästa steg.
Den 26 oktober är det premiär för ICA:s historia och arkiv på en egen webbplats.

- Ett företags historia tar aldrig slut. Den fylls ständigt på och därför blir en webbplats det självklara arkivet, säger Anders Hallgren.

Uppskattningsvis kommer ett 40-tal artiklar och 100-talet bilder att förnyas och fyllas på varje år.

- 70-talets reklamfigur ICAnder och dagens populära och kritikerrosade reklamfilmer i TV är två exempel på vad som alltid kommer att ha ett historiskt värde.

Jan Guillou och Herman Lindqvist är två författare som lyckats berätta vår svenska historia på ett nyskapande och populärt sätt. Nu ser vi en tydlig trend hur svenska storföretag ser över och bevarar sin historia.

- Intresset för historia har aldrig varit större, säger Edward Blom, projektledare på Föreningen Stockholms Företagsminnen som är störst i världen på näringslivshistoria och som även hjälpt andra stora och små företag att samla sin historia från 1700-talet och fram till i dag.

Många har utryckt att det behövs mera forskning om handeln och dess historia.

- Men för att forska behöver man tillgång till arkiv och bra material, säger Anders Hallgren.

- Handeln är också mycket dåligt representerad i våra traditionella historieböcker. IKEAs Ingvar Kamprad, H&Ms Erling Persson och ICAs Hakon Swenson borde definitivt höra hemma där. De har samtliga bidragit med verksamheter som i högsta grad berör varenda svensk.

Du finner ICAs historiska webbplats genom att klicka på www.ica.historien.se

För ytterligare information:
Anders Hallgren, ICA-handlarnas Förbund, tel 08-585 502 66, mobil 0708-85 02 66, e-post: anders.hallgren@ica.se
Edward Blom, Stockholms Företagsminnen, tel 08-634 99 29, mobil 0709-66 44 90, e-post: edward.blom@foretagsminnen.se

Om ICA
ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med drygt 40 000 medarbetare och 3 000 butiker i Skandinavien och Baltikum. I gruppen ingår operativa dotterbolag, dels med ett stort nätverk av butiker, dels med distribution till restaurang- och storkök och servicehandel. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska ICA-kunderna genom ICA Banken. ICA AB ägs till 30 procent av ICA Förbundet Invest AB, till 20 procent av norska Canica AS och till 50 procent av holländska Royal Ahold N.V. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett världsomspännande detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se