ICA AB

ICA öppnar MAXI ICA Stormarknad nr 34

Pressmeddelande   •  Sep 23, 2003 12:39 CEST

Onsdag 24 september öppnar ICA Sverige AB den 34:e MAXI ICA Stormarknad i Sverige. Det sker i Hyllinge i Åstorps kommun i Skåne.

- Kunderna gillar verkligen MAXI. Vår senaste kundmätning visar till och med att MAXI ökat i popularitet i år, jämfört med i fjol, säger Per Uebel, vd för ICA Sverige AB.

När ICA lät intervjua 9 600 kunder visade det sig att MAXI ökat sitt betyg i år tack vare att kunderna blivit mer nöjda med personal och butiksutformning.

- Vi lyssnar naturligtvis på kunderna. Det är därför vi nu etablerar vår 34:e MAXI, säger Per Uebel.

Kundernas goda betyg gör att ICA Sverige vill fortsätta etablera MAXI ICA Stormarknader. Under de närmaste åren vill ICA bland annat bygga fyra nya stormarknader i Stockholmsregionen, tre eller fyra nya stormarknader i Göteborg och lika många i Malmö.

- Vi skapar inte bara nya butiksjobb. Räknar vi in
kringinvesteringar, byggjobb och liknande handlar det om ett stort antal jobb som kan skapas, säger Per Uebel.

Per och hans medarbetare tvekar inte när han riktar en uppmaning till landets kommunpolitiker:

- Vill ni ha en MAXI ICA Stormarknad, kontakta oss! Det krävs så klart ett visst kundunderlag, men vi kan alltid räkna på det.

Handlaren ryggar inte för konkurrensen
Hasse Gunnarsson är handlare i MAXI ICA Stormarknad i Hyllinge. Han basar över cirka 70 medarbetare som ska sälja dagligvaror och specialvaror på 10 000 kvadratmeter.

Butiken måste drivas oerhört rationellt, inte bara med tanke på konkurrensen från närmaste grannen CityGross. Vi ryggar inte alls för den utmaningen, det är bara kul att vinna kundernas förtroende, säger Hasse Gunnarsson.

Fakta om MAXI ICA Stormarknad i Hyllinge
Öppning: Onsdag 24 september 2003
Handlare: Hasse Gunnarsson
Butikschef MAXI Special: Thomas Bursell
Totalyta: 10 000 kvadratmeter, varav säljyta 6 000 kvadratmeter Antal anställda: cirka 70 på dagligvaror, cirka 17 på specialvaror Antal artiklar (produkter): cirka 35 000 varav cirka 10 000 dagligvaror Beräknad omsättning: drygt 200 miljoner kronor på dagligvaror

ICAs pressavdelning, 070-253 66 60

Om ICA
ICA-koncernen (ICA AB) är Nordens största detaljhandelsgrupp med drygt 40 000 medarbetare och 3 000 butiker i Skandinavien och Baltikum. Tillsammans med Statoil äger och driver ICA AB dessutom 1 300 Statoil- stationer i Skandinavien. ICA AB ägs till 30 procent av ICA Förbundet Invest AB, till 20 procent av norska Canica AS och till 50 procent av holländska Royal Ahold N.V. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett världsomspännande detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se.