ICA AB

ICA presenterar lösning för småbutiker

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2003 14:37 CEST

ICA Sverige AB investerar 30 miljoner kronor i datorisering av de minsta butikerna. Leveranslösning klar för butiker som väljer att avvakta med datorisering.

- Åtgärder krävs för att stärka glesbygdshandeln, säger Per Uebel, vd för ICA Sverige AB.

ICA Sverige AB avsätter 30 miljoner kronor för att de cirka 500 minsta ICA-butikerna ska kunna fortsätta driva sin verksamhet vidare.

-Vi ger stöd till de butiker som ska datoriseras och profileras som ICA Nära-butiker. Detta är inget självändamål. Det handlar om att göra butikerna attraktiva för kunderna och därmed säkra en långsiktig överlevnad, säger Per Uebel, vd för ICA Sverige AB.

Datoriseringen och profileringen till ICA Nära kräver också att handlaren själv investerar.

-Vi tror och hoppas att de flesta av butikerna kommer att vilja bli ICA Nära-butiker, säger Per Uebel.

Datorisering och profilering bidrar till långsiktig livskraft
ICA Nära-butikerna har ICAs kassasystem Budica Store Office. Butikerna har ett gemensamt uppträdande mot kunden, vilket innebär att marknadsföring och sortiment följer gemensamt överenskomna åtaganden.

Att samordna marknadsföring och sortiment innebär att kunden vet vad hon kan vänta sig när hon kliver in i en ICA Nära-butik. Det finns ett visst utbud och en viss bredd i sortimentet.

-ICA tar sitt ansvar för att små butiker, varav många i glesbygd, ska kunna fortsätta driva sin verksamhet. Vi vill fortsätta dialogen med politiska beslutsfattare och myndigheter om hur glesbygdshandeln ska stärkas. Okonventionella lösningar som lanthandelscentren i Österåker och Malexander visar att det går att tänka nytt, säger Per Uebel.

De berörda butikerna kommer själva att behöva fatta ett beslut om sin framtida inriktning före årsskiftet. Utrullningen av datorsystemen påbörjas 1 januari och ska slutföras under 2004.

Butikerna kvar i ICA-systemet
En del av de berörda handlarna kommer, av olika skäl, att vilja avvakta med att datorisera och profilera sin butik till ICA Nära. Butiker som väljer att avvakta kommer att kunna få leveranser från ICA Menyföretagen, som bland annat levererar till servicehandeln.

-Vi är glada över att butikerna i så fall kan behålla en relation till ICA-koncernen, säger Per Uebel.

Butiker som hädanefter får leveranser från ICA Menyföretagen får själva avgöra på vilken nivå de vill driva sin verksamhet, det blir inga krav på nyinvesteringar. Dessa butiker kommer också, under en övergångsperiod, att kunna behålla ICA Kundkort som betalningsmedel.

ICAs pressavdelning, 070-253 66 60

Om ICA
ICA-koncernen (ICA AB) är Nordens största detaljhandelsgrupp med drygt 40 000 medarbetare och 3 000 butiker i Skandinavien och Baltikum. Tillsammans med Statoil äger och driver ICA AB dessutom 1 300 Statoil-stationer i Skandinavien. ICA AB ägs till 30 procent av ICA Förbundet Invest AB, till 20 procent av norska Canica AS och till 50 procent av holländska Royal Ahold N.V. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett världsomspännande detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se.