ICA AB

ICA säljer fastigheter i Norrköping, Skövde och Mellbystrand

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2003 09:04 CEST

Eurocommercial Properties N.V. förvärvar tre köpcentrum i Norrköping, Skövde och Mellbystrand av ICA Fastighets AB.

Den sammanlagda försäljningsytan är 45 500 kvadratmeter. Alla tre köpcentren har en MAXI ICA Stormarknad. Bland övriga hyresgäster kan nämnas H&M, Stadium, KappAhl, JC, Lindex, Siba och Elgiganten.

- Förvärvet av dessa kvalitetsfastigheter ligger i linje med Eurocommercial Properties målsättning att utöka sin svenska portfölj med detaljhandelsfastigheter genom förvärv av större och mindre köpcentra, säger Peter Mills, director vid Eurocommercial Properties N.V.

Köpeskillingen är baserad på ett underliggande fastighetsvärde på 545 miljoner kronor, vilket ger en direktavkastning på cirka 7,3 procent efter förvärvskostnader.

- Vi säljer för att frigöra kapital för att kunna göra nya investeringar i butiker och stormarknader. Vi är glada över att en kompetent fastighetsägare tar över i Norrköping, Skövde och Mellbystrand, säger Bo Liffner, vd ICA Fastighets AB.

ICA Fastighets AB har haft Catella Corporate Finance som rådgivare.

Bo Liffner, vd ICA Fastigheter AB, 070-510 40 55
ICAs pressavdelning, 070-253 66 60

Om ICA
ICA-koncernen (ICA AB) är Nordens största detaljhandelsgrupp med drygt 40 000 medarbetare och 3 000 butiker i Skandinavien och Baltikum. Tillsammans med Statoil äger och driver ICA AB dessutom 1 300 Statoil- stationer i Skandinavien. ICA AB ägs till 30 procent av ICA Förbundet Invest AB, till 20 procent av norska Canica AS och till 50 procent av holländska Royal Ahold N.V. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett världsomspännande detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se.

Om Eurocommercial Properties N.V.
Eurocommercial Properties N.V. investerar i fastigheter inom detaljhandel, kontor och lager. Bolaget fokuserar exklusivt på marknader inom EU. Eurocommercial Properties N.V. är noterat på Euronext i Amsterdam. Mer information finns på http://www.eurocommercialproperties.com/