ICA AB

ICA välkomnar Post- och kassaserviceutredningens förslag

Pressmeddelande   •   Maj 06, 2004 10:16 CEST

Det är positivt att Post- och kassaserviceutredningen föreslår att staten ska kunna upphandla betaltjänster från handeln. Det anser ICAs VD och koncernchef, Kenneth Bengtsson.

Post- och kassaserviceutredningen presenterade på torsdagen sitt förslag om hur alla medborgare ska få tillgång till billiga, enkla och säkra betalningslösningar. Ett av utredarens förslag är att Post- och telestyrelsen ska upphandla betaltjänster från exempelvis handeln.

ICA har i dag goda förutsättningar att delta i en upphandling enligt utredarens förslag. Förutom butiker i glesbygden har ICA teknisk infrastruktur i form av kassasystem och banksäkert betalsystem via kortterminaler. Koncernen har dessutom en egen bank, ICA Banken.

- Redan i dag står våra butiker för en stor del av servicen på många orter och är ombud för Systembolaget, Apoteket, Posten, Svenska Spel och ATG. Vi välkomnar att staten söker lösningar som stärker glesbygden, säger Kenneth Bengtsson.

Jörgen Wennberg, VD ICA Banken, 08-585 509 05
ICAs presstelefon, 070-253 66 60

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Om ICA