ICA AB

ICA: Vi vill sälja receptfria läkemedel

Pressmeddelande   •   Maj 11, 2004 13:37 CEST

Tre av fyra tillfrågade kan i framtiden tänka sig att köpa receptfria läkemedel i sin matbutik. Det visar en Temo-undersökning som presenterades vid ICA-stämman i Stockholm på tisdagen.

Temo har undersökt om allmänheten kan tänka sig att i framtiden köpa receptfria läkemedel, som hostmedicin och näsdroppar, i sin vanliga matbutik. Hela 56 procent svarade ”ja, absolut” medan 20 procent svarade ”ja, kanske”. Bara var fjärde tillfrågad svarade nej.

- Temo-undersökningen visar att svenska folket vill köpa receptfria läkemedel i ICA-butiken och vi står beredda att börja sälja sortimentet, säger Kenneth Bengtsson, vd och koncernchef i ICA AB.

Frågan om monopolens framtid var en av frågorna vid ICA-stämman i Stockholm under tisdagen där 700 ICA-handlare, branschfolk, politiker och makthavare samlats. Inbjudna till debatt var Anitra Steen, vd för Systembolaget, Stefan Carlsson, vd för Apoteket, Bengt Jönsson, vd för ATG samt Meg Tivéus, vd för Svenska Spel, som diskuterade monopolen med företrädare för dagligvaruhandeln.

- Våra 1 600 ICA-handlare står redan i dag för mycket av servicen på många orter. Med ökad konkurrens på receptfria läkemedel skulle kunderna erbjudas starkt förbättrad tillgänglighet och lägre priser, säger Claes-Göran Sylvén, vd för ICA-handlarnas Förbund.

För hela Temo-undersökningen och andra frågor, kontakta:
Janne Pettersson, presschef, ICA AB, tel 073-394 16 28
ICAs presstelefon, tel 070-253 66 60

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Om ICA
ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med drygt 40 000 medarbetare och 3 000 butiker i Skandinavien och Baltikum. I gruppen ingår operativa dotterbolag, dels med ett stort nätverk av butiker, dels med distribution till restaurang- och storkök och servicehandel. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska ICA-kunderna genom ICA Banken. ICA AB ägs till 30 procent av ICA Förbundet Invest AB, till 20 procent av norska Canica AS och till 50 procent av holländska Royal Ahold N.V. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett världsomspännande detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se

Om ICA-handlarnas Förbund
ICA-handlarnas Förbund är en medlemsorganisation för Sveriges alla ICA-handlare. ICA-handlarnas Förbund äger 75 procent av investmentbolaget ICA Förbundet Invest AB. Resterande 25 procent av ICA Förbundet Invest AB ägs av 3 300 enskilda aktieägare varav huvuddelen är ICA-handlare. Läs mer på www.ica.se/forbundet/