ICA AB

ICAs eget kaffe – spårbart till varje kaffeodlare

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2004 08:40 CEST

ICA lanserar Utz Kapeh-märkning på sitt eget kaffe. Det gör att det blir möjligt att spåra kaffets ursprung från kaffepaketet till den enskilde odlaren. Märkningen säkerställer samtidigt att kaffet är producerat på ett ansvarsfullt sätt när det gäller miljö, sociala aspekter och matsäkerhet.

Från och med augusti i år är allt ICA-kaffe märkt med symbolen Utz Kapeh. Namnet betyder gott kaffe på mayaspråket och är samtidigt namnet på en oberoende organisation som ställer krav på, och följer upp, odlingsarbetet kring kaffebönorna.

- Kaffe är en av världens största handelsvaror. Med Utz Kapeh märkningen kan vi visa att produkterna är tillverkade under goda arbetsförhållanden och med ansvar både för miljön och för matsäkerheten, säger Anita Falkenek, projektledare för CSR-arbetet på ICA.

Med Utz Kapeh-märkningen gör ICA det också möjligt för kunderna att se var det egna kaffepaketet kommer ifrån. Genom att fylla i bäst-före-datumet på ICAs hemsida kan kunden länka sig vidare till de odlare som har producerat kaffet.

- Detta är ett exempel på hur ICAs egna varor tillför ett mervärde jämfört med konkurrerande produkter i butikshyllan, säger Gisela Estedahl, produktchef på ICA.

Läs mer om Utz Kapeh på www.ica.se/kaffe

Anita Falkenek, projektledare för CSR, ICA Sverige AB, 08 – 562 548 19
Gisela Estedahl, produktchef, ICA Sverige AB, 08 – 585 500 67
ICAs presstelefon, tel 070-253 66 60