Ung Vänster

Ida Gabrielsson: "Borgaralliansen är feminismens huvudfiende!"

Pressmeddelande   •   Mar 09, 2006 11:33 CET

I går firades 8 mars, den internationella kvinnodagen runt om i landet.
Manifestationer mot mäns våld mot kvinnor arrangerades, pass i feministiskt självförsvar hölls och demonstrationer för kvinnofrid genomfördes.

I Stockholm på södermalmstorg talade Ida Gabrielsson, ordförande Ung Vänster.
Hon pratade om rätten att få försvara sig, om att införa feministiskt självförsvar i skolan.

”Ung Vänster sätter nu igång vår mest feministiska valrörelse någonsin. Vi driver hårda krav som utgår ifrån unga tjejers verklighet och som leder till konkret förändring. Vi kräver att stadsplaneringen ses över ur ett könsmaktperspektiv, att satsningar görs på ätstörningskliniker och att feministiskt självförsvar införs i skolan. Rätten att försvara sig mot mäns våld, mot de övergrepp och trakasserier som tusentals tjejer vittnar om, menar vi är självklar.”

Hon menar vidare i sitt tal att borgaralliansen är feminismens huvudfiende.

”Tävlingen är definitivt avslutad. Det bråkas inte längre om vem som kan påstå sig vara feminist flest gånger i den politiska debatten. Tvärtom ser vi hur borgaralliansen med Fredrik Reinfeldt i spetsen mer än gärna agerar huvudfiende till de feministiska landvinningarna. istället för nedskärningar och privatiseringar av ungdomsmottagningar och ätstörningskliniker vill vi se en upprustning av välfärden. Det är helt sjukt att som borgaralliansen vill, låta privata bolag göra vinst på att unga tjejer spyr upp maten för att de inte är nöjda med sig själva.”

Talet kan läsas i sin helhet på http://www.ungvanster.se/ pressmeddelande.asp?do=visa&id=482.

För mer information, kontakta Ida Gabrielsson:
0738 24 12 13, ida.gabrielsson@ungvanster.se