Skyscanner

Idag bokar svenskarna semesterresan

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2013 09:26 CEST

För många svenskar har årets sommarledighet redan börjat. Trots detta väntar många tills nu med att boka semesterresan. Den dag då flest svenskar söker resor är nämligen den 2 juli. Det visar statistik från flygjämförelsesajten Skyscanner. Statistiken visar också att de svenska resenärerna väljer att resa till storstäder i sommar.

Flygjämförelsesajten Skyscanner, som är den ledande sajten för att jämföra priser på resor i Europa, har tagit fram statistik över vilket datum som flest svenskar känner sig ressugna. Statistiken, som är baserad på sökningar gjorda på hemsidan och i mobilapplikationen under 2012, visar att svenskarna har is i magen när det kommer till planering av semesterresan. Faktum är att den 2 juli är den dag då svenskarna sätter sig framför datorn för att söka och boka sommarresan.

– Att den 2 juli är den dag då flest svenskar söker resor hör säkert samman med det ofta osäkra sommarvädret. Detta bidrar säkert till att många blir extra ressugna just då även om många verkar uppskatta nnd, katta att kunna besöka stranden da och mobilapplikationnbul och New York.ha upptäckt, säger. De kan också vara så att man valt att avvakta med att boka tills nu för att se om man kan hitta sista minuten-resor, säger Annica Jansson, Nordenchef på flygjämförelsesajten Skyscanner.

Sett till vart svenskarna helst vill resa i sommar visar statistiken att London är det populäraste resmålet. På andra plats kommer Istanbul följt av New York, Barcelona och Bangkok.

– Att storstäder som London och New York toppar listan visar att strand och bad inte nödvändigtvis är det enda som svenskarna längtar efter på sommaren. Samtidigt är det ingen slump att både Barcelona och Bangkok kvalar in på topplistan. Där får man både stadspuls och hav, säger Annica Jansson.

Hit reser svenskarna i sommar – Topp 5

1. London
  2. Istanbul
  3. New York
  4. Barcelona
  5. Bangkok

Om sammanställningen:

Statistiken baseras på vilken dag som flest sökningar gjordes från Sverige under 2012 på Skyscanners hemsida och i Skyscanners mobilapplikation.

Om Skyscanner
Skyscanner
är Europas ledande sajt för billiga flygresor och hjälper konsumenter att snabbt jämföra mängder av flygresor hos över 1000 flygbolag, både lågprisbolag som Ryanair och reguljära flygbolag som SAS. Sajten finns i 40 länder och på 30 olika språk. Totalt besöker över 50 miljoner användare Skyscanners hemsida varje månad. Skyscanners mobilapp är gratis och finns tillgänglig för iPhone, iPad, Android, Windows Phone, BlackBerry samt Windows och har laddats ner över 20 miljoner gånger. Skyscanner grundades 2003 och har idag över 200 anställda. Följ oss på Twitter och Facebook.