Dramaten

Idag har det varit höstsamling på Dramaten

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2007 13:35 CEST

Idag samlades Dramatens ensemble till en ny säsong och teaterchefen Staffan Valdemar Holm presenterade höstens repertoar.

I höst blir det urpremiärer och nyskrivet blandat med några klassiker på Dramatens scener. På Stora scenen har Lucas Svenssons Blottare och parasiter urpremiär i oktober med bland andra Malin Ek och Torkel Petersson i rollerna. Regisserar gör Ole Anders Tandberg. Dessutom återkommer Strindbergs klassikerna Dödsdansen och Ett drömspel samt William Shakespeares Macbeth i höst.

På Lilla scenen blir det nyskrivet av Lars Norén och klassiskt av Henrik Ibsen. I Lars Noréns pjäs Fördold regisserar Staffan Roos bland andra Livia Millhagen, Thomas Hanzon, Peter Engman och Rolf Skoglund. I Ibsens Ett dockhem ger regissören Sofia Jupither en modern tolkning av det klassiska äktenskapsdramat och i rollerna ser vi bland andra Anna Björk och Leonard Terfelt. Dessutom återkommer Marie-Louise Ekmans Gäckanden och Lygia Bojungas Alexander och påfågeln efter sommaren.

På Målarsalen ser vi Per Olov Enquists Blanche och Marie i regi av Hilda Hellwig med Elin Klinga i en av huvudrollerna. På Tornrummet sätter regissören och dramatikern Staffan Valdemar Holm upp dramat Vögelein. På Unga Dramaten har Cristina Gottfridssons pjäs H2O+NaCl+Au=LOVE! urpremiär med Sofia Pekkari, Christoffer Svensson och Pia Örjansdotter i rollerna.

På Elverket regisserar Stefan Larsson Anton Tjechovs Måsen med bland andra Mikael Persbrandt, Marie Göranzon och Jan Malmsjö i rollerna. Inför repetitionsarbetet har en blogg på nätet upprättats – www.masenblogg.se.

I höst åker Macbeth och Majgull Axelssons Helgonlegender på turné.

Pressbilder från höstsamlingen finns att hämta i pressrummet på www.dramaten.se

Fotograf är: Roger Stenberg.

01. Fördold: Moa Silén, Rolf Skoglund, Peter Engman, Thomas Hanzon, Livia Millhagen

02. Lena Endre och Julia Dufvenius

03. Blanche och Marie: Elin Klinga och PO Enqvist

04. Blanche och Marie: Hilda Hellwig och Elin Klinga

05. Ett dockhem: Leonard Terfelt och Anna Björk

06. Höstsamling Dramaten

07. Blottare och parasiter: Lucas Svensson, Simon Norrthon, Ola Anders Tandberg, Hulda Lind Jóhannsdottir, Jon Karlsson, Malin Ek och Per Svensson.

För mer information kontakta:

Ulrika Nilsdotter Geiger, presschef tel. 08-665 61 22, 070-372 61 22, ulrika.nilsdotter.geiger@dramaten.se

Pressbilder finns att hämta i Pressrummet på www.dramaten.se Lösenord: drama

Dramaten är Sveriges nationalscen med ansvar att framföra såväl den klassiska dramatiken som nyskriven svensk och utländsk dramatik. 1788 grundades Dramaten av Gustav III och Dramatenhuset vid Nybroplan invigdes 1908. Varje år spelar Dramaten cirka 1000 föreställningar för drygt 300 000 personer på sju egna scener samt på turné. Staffan Valdemar Holm är VD och konstnärlig ledare sedan 2002. Teatern har omkring 350 årsanställda varav cirka 90 skådespelare. Dramaten är ett statligt aktiebolag som leds av en styrelse utsedd av regeringen.