Cirkus Scott

Idag kl 11.00 flyger Europas enda kvinnliga kanonkula mellan hustaken i Malmö

Pressmeddelande   •   Apr 22, 2013 08:35 CEST

En fem meter lång kanon och med lika mycket kraft som ett stridsflygplan (6G) skjuts Robin Valencia mellan två av taken på Emporia och förverkligar samtidigt en dröm. Robins farbror, också han mänsklig kanonkula och kanonens konstruktör, hade långtgångna planer på att skjuta sig mellan de två tvillingtornen i World Trade Center. Men med tornen förstördes också den möjligheten. Idag hyllar Robin sin farbror genom att äntligen låta takdrömmen gå i uppfyllelse.

Robin skjuts från Emporias tak, över centrumtorget och för att landa på taket mittemot. Hon kommer flyga 40 meter ovanför marken. Robin Valencia förverkligade sin dröm om att flyga genom att bemästra fallskärmshopp, fritt fall, flyga ultralätta flygplan och Deltavinge – men hon nådde inte den ultimata frihetskänslan förrän hon lät sig skjutas ur mynningen av en fem meter lång kanon.

– Det är ett en-gång-i-livet-hopp på hisnande höjder där Robin under några sekunder svävar fritt över Emporias centrumingång för att landa på en minimal luftkudde på andra sidan. En fri flykt med risken att falla 40 meter om hon inte når den andra sidan 20 meter längre bort, säger Robert Bronett, cirkusdirektör Cirkus Scott.

På torsdag 25 april har Cirkus Scott turnépremiär i Malmö. Robins nummer i föreställningen är en viktig pusselbit i Jakten på Merlins trollstav. Under sommaren kommer hon att skjutas ur kanonen minst 143 gånger och i 21 städer.

Presskontakt
Hör gärna av dig för ytterligare information, pressfrågor och lokala kontaktpersoner.
Presskontakt: Adam Heldring, adam.heldring@smallworld.se, 070-884 18 28

Mer information: www.cirkusscott.se