Miljöpartiet Stockholms stad

Idag öppnar tre nya snabbladdningsstationer för elbilar

Pressmeddelande   •   Mar 06, 2015 09:02 CET

Tre nya snabbladdningsstationer för elbilar i Stockholm stad tas i drift idag fredag den 6 mars. De tre nya stationerna ligger på Malmgårdsvägen, i Kista och i Liljeholmen. Stationerna har möjliggjorts genom ett samarbete mellan Miljöförvaltningen, Trafikkontoret och Vattenfall. Ytterligare 4 snabbladdningsstationer kommer att installeras under 2015 inom ramen för samarbetet.

- Jag är väldigt mån om att utbyggnaden av snabbladdstolpar tar fart. Det måste bli enklare att använda sig av mer klimatvänliga färdmedel och här kommer snabbladdning till elbilar in som en viktig pusselbit, säger Katarina Luhr (MP), miljöborgarråd i Stockholms stad.

Alla elbilar som har en snabbladdningsfunktion kan ladda på snabbladdningsstationerna. Laddtiden från tomt till 80 procent av batteriets kapacitet uppgår till cirka 30 minuter.

- Infrastukturen för elbilar måste bli bättre och vi behöver ha ännu fler snabbladdstoplar i Stockholm stad. För att få till ett bra nätverk av laddningsstationer krävs ett gott samarbete mellan flera aktörer vilket vårt samarbete med Vattenfall är ett bra exempel på. Jag hoppas vi kan hitta fler sådana här samarbeten, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Adresserna till de tre nya stationerna är:

Malmgårdsvägen/Ringvägen 162

Kista, Danmarksgatan vid tunnelbanan

Liljeholmen, Södertäljevägen vid Liljeholmens Centrum

För att hitta alla publika laddplatser i Sverige se www.uppladdning.nu

MILJÖPARTIET DE GRÖNA I STOCKHOLMS STAD
Ragnar Östbergs Plan 1, 105 35 Stockholm