Universal Music Sweden

Idag släpps första singeln - "Haffad" från producenten Stress kommande album - "Playlist"

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2011 15:56 CEST

Första September är musikproducenten Stress aktuell med sin första samlingsskiva "Playlist" där han presenterar flera av Sveriges största och mest kända rapartister. Tre generationer av hiphop har samlats ihop och arbetet har pågått sedan ett år tillbaka och gäster är bland annat Petter, Ken Ring, Timbuktu mfl.

Idag släpps första singeln från albumet - "Haffad". På singeln får Stress assistans av Sebbe och Maskinisten från Kartellen och den släpps via iTunes samt Spotify. Singeln innehåller en sampling utav klassiska Nationalteatern.

Can Canatan, även kallad Stress, är född 1979 och uppvuxen på Blue Hill i Hagalund, Solna. Stress inledde sin musikkarriär redan som fjortonårig när han dj:ade för barndomsvännerna Josh N Abel (rapduon är även kända under namnet Chapee N Chess).

Som sextonårig promotades Stress av vapendragaren P.O, grundaren av Soblue Music. Det genererade spelningar på många av landets hetaste R&B- och hiphopklubbar samt evenemang med internationella artister som Dru Hill, Ginuwine, Mc Lyte, Janet Jackson  m.fl.

Två år senare tog karriären ny riktning, Stress började själv producera musik och arbetade snart fram en egen ljudbild. Från att ha jobbat som "coffee boy" i studiokomplexet Lifeline fick han kontrakt med Soblue Music/Universal Music Publishing, tack vare sitt hårda arbete.

Efter att ha intagit den svenska hiphopscenen och spelat in med artister som Petter, Ken, Eye n I, Feven, Blues, Fre och Ison & Fille, klassades Stress nu som en av Sveriges ledande hiphopproducenter. Nästa naturliga steg i karriären blev den internationella arenan med fokus på USA och England. På berömda Quad Recording Studios i New York jobbade Stress fram demos för amerikanska artister som P.Diddy, Juvenile och Britney Spears samt producerade musik åt den populära, miljonsäljande amerikanska ungdomsgruppen Pretty Ricky.

I dagsläget har Stress samarbeten med etablerade låtskrivare både i Sverige och internationellt, Pågående arbete för bl.a. Ludacris, Jay Electronica, Trey Songs och J.Cole.

Albumet “Playlist” med 21 spår och totalt 40 st medverkande artister,
kommer att släppas på etiketten Soblue Music den 1 september 2011.

Stress ft. Kartellen - Haffad:

Spotify: http://open.spotify.com/album/0ZcMDr25JgWo0LuZsSMwQE

iTunes: http://itunes.apple.com/se/album/haffad-feat-kartellen-single/id442128953

Övrig info:

www.sobluemusic.com