Energikontor Sydost

Idag startar SydostTrampar – visste du det här om cyklar?

Pressmeddelande   •   Apr 22, 2013 08:53 CEST

Cykeltävlingen är inte bara en bra friskvårdsaktivitet för företag och offentliga organisationer, utan också inspiration till klimatsmart handling genom att byta bilen mot cykeln.

Under sex veckor trampar deltagarna i hela Sydost och registrerar sina cyklade kilometer. Varje vecka delas det ut priser i någon av kategorierna arbetspendling, elcykel, tjänsteresor och fritidscykling. I år kan också deltagande företag få låna en elcykel eller en hopvikbar cykel, för att låta sina medarbetare pröva.

Kuriosa om cyklar och cykling:

Cykeln som transportmedel slog igenom runt förra sekelskiftet. På ett år ökade antalet cyklar i Stockholm med det dubbla från 5000 1896, till 10 000 1897.

Nederländerna är ledande i västvärlden på cykling. Knappt varannan resa görs med bil, medan drygt var fjärde görs med cykel och var femte till fots. I Danmark sker var femte resa med cykel , och i Sverige var tionde .

Cykling är ett mycket hälsosamt transportmedel som förebygger bland annat hjärt- och kärlsjukdomar. Det visar studier från Danmark, Frankrike, Nederländerna, och Spanien.

Miljövinsten blir stor om man byter korta bilresor mot cykel. Korta bilresor står för 3 % av bilkörningen i Sverige men 26 % av avgasutsläppen. Om 1 % av bilåkandet byts till cykel minskar bensinförbrukningen med 55 miljoner liter per år.

Det är mycket billigare med cykel än med bil. Rörliga kostnader plus kapitalkostnader per år hamnar runt 600 till 800 kr per år om man cyklar 200-300 mil per år och gör småreparationer själv. Den summan räcker bara till 15-20 mils bilåkning om man tar hänsyn till bilens alla kostnader, d v s rörliga kostnader plus kapitalkostnader.

Elcykel är ett bra alternativ till bil om:
Om man gillar att cykla – men tycker det är trist med uppförsbackar och motvind.
Om man vill att sina lokala ärenden ska utföras med lätthet och till låg kostnad.
Om man vill slippa komma fram svettig till jobbet.
Om man avskyr bilköer.
Om man vill slippa leta parkering.
Om man vill cykla längre sträckor på kortare tid.

Det finns många olika sorters cyklar, hur många har du prövat?

Cykelbil  Enhjuling      Hopfällbar cykel - Vikbar eller delbar

Höghjuling  Liggcykel      Handcykel

Paketcykel  Quadricykel - fyrhjulig cykel   Sparkcykel

Tandemcykel  Trehjuling  Elcykel

För mer information, kontakta Camille Delepierre, tel. 0766-20 90 52, camille.delepierre@energikontorsydost.se

ENERGIKONTOR SYDOST AB är en regional kraft och vägvisare till ett hållbart energi- och transportsystem. Vårt mål är minskad klimatpåverkan och ökad regional utveckling genom satsningar på förnybar energi och energieffektivisering. Arbetet utförs i nära samarbete med både privata och offentliga aktörer i sydöstra Sverige, myndigheter och europeiska partners.