Röda Korset Lokalt

Ideella föreningar i Växjö går samman!

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2019 14:12 CEST

Föreningslivet är helt beroende av ideella krafter för att kunna fortsätta vara en allmännyttig sektor i samhället. I Sverige har vi en långa tradition av föreningsliv och ideellt arbete, i dag finns det närmare 200 000 organisationer med cirka 32 miljoner medlemmar.

Som ideellt engagerad har du inget ekonomiskt vinstintresse och anledningen till varför du väljer att bli volontär skiljer sig åt. Ofta finns det ett genuint intresse, frågor du brinner för eller en välvilja att hjälpa andra människor.

Under senare år har intresset för att bli volontär minskat, den egna tiden har blivit mer värdefull och man vill inte binda upp sig under en längre period. Det finns fortfarande många människor som väljer att lägga sin tid på ideellt arbete, men behovet av få hjälp minskar inte utan snarare tvärtom.

För första gången har flera av Växjös ideella föreningar gått samman för en inspirationskväll med förhoppning att rekrytera volontärer till sina verksamheter. Många vill hjälpa, men vet inte hur de ska gå till väga eller vad de vill göra. Tanken med volontärmässan är att du som besökare ska kunna välja det du vill göra efter vem du är och hur mycket tid du har. Tid är det mest värdefulla vi har i dag. En förhoppning är att vi ska göra en volontärmässa varje år och att fler föreningar vill vara med.

Under kvällen välkomsttalar Biskop Fredrik Modéus.

Plats: IOGT-NTO, Vattentorget
Tid: kl 18:00-19:30

De föreningar som är med under inspirationskvällen är:

Diakonicentrum

Växjö rödakorskrets