Liberala ungdomsförbundet, LUF

Ideologisk kortslutning i Folkpartiet!

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2005 13:17 CEST

Kontakt:
Per Jodenius
Tele: 08-410 242 30
E-post: per.jodenius@liberal.se

– I början av 90-talet var det populärt att hänvisa till MC-gäng och ”ryska maffian” för att motivera inskränkningar i den enskildes fri- och rättigheter. Efter den 11 september har al-Qaida-terrorismen övertagit den rollen, och stärkt offensiven för att urholka vår yttrandefrihet och personliga integritet, säger Fredrik Malm, förbundsordförande Liberala ungdomsförbundet.

– Kampen mot terrorismen är en av vår tids stora ödesfrågor. Ökade resurser till polisen och en översyn av svensk och europeisk lagstiftning är en nödvändig del av vårt försvar. Men hot från extremister får aldrig bli en ursäkt för att underminera den enskildes rättigheter. Brottsprovokation, politiskt sammansatta terroristlistor, rättsosäker hetslagstiftning och tortyrdeportationer till Egypten - allt detta är exempel på hur liberala värden står under attack i Sverige, säger Fredrik Malm.

– Liberala ungdomsförbundet är häpet över Folkpartiets beslut att stötta regeringens krav på registrering av alla svenska mobilsamtal, Internetbesök och e-brev. Att sossebyråkraterna inte begriper värdet av den enskildes integritet visste vi sen förr, men ett liberalt parti har en högre standard att leva upp till. De senaste åren har partiet svajat betänkligt i skyddet för liberala kärnvärden, och torsdagens beslut representerar ett ideologiskt klavertramp som vi har svårt att förlåta, avslutar Liberala ungdomsförbundets ordförande Fredrik Malm.

Kontakta Per Jodenius enligt ovan för mer information.