Idevio AB

Idevios kartteknik bakom Ericsson Mobile Maps

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2009 14:21 CEST

Göteborg, Sverige, 27 april, 2009. Ericssons nya mobila utvecklingstjänst, Ericsson Mobile Maps, bygger på kartteknik från det svenska företaget Idevio.

Ericsson Mobile Maps är en ny utvecklingstjänst från Ericsson Research. Tjänsten bygger på Idevios kartlösning och finns tillgänglig på den nyligen lanserade plattformen Ericsson Labs. Ericsson Labs är en öppen portal där mobila användare och utvecklare kan testa nya idéer och tjänster.

Programvaran för Mobile Maps baseras på Idevios patenterade kartteknik RaveGeo och har redan används till nya tjänster som till exempel mobilspelet PhotoCaching. Programvaran för Mobile Maps är lätt att använda och fungerar på telefoner med Java ME support.

Med Ericsson Mobile Maps kan utvecklare bygga avancerade mobila tjänster med en integrerad karta och användbara funktioner såsom dynamisk kartvisualisering, adress-sökning och ruttberäkning. Samma kartteknik som används i Mobile Maps finns i Locago, Idevios öppna mobila karttjänst. Locago lanserades under slutet av 2008 och har idag mer än 600 000 användare i hela världen.

"Vi är väldigt stolta över att Ericsson väljer att använda vår teknik för detta spännande projekt. Ericsson är marknadsledare och de förstår hur viktigt det är att använda effektiva metoder för komprimering och överföring av kartdata. Vi har under flera års tid arbetat med Ericsson inom olika försvarsrelaterade projekt och det är givetvis väldigt uppmuntrande att vår teknik även används för den civila marknaden", säger Patric Nordström, VD på Idevio AB.

Ericsson är en världsledande leverantör av utrustning och telekommunikationssystem till globala operatörer inom mobil och fast telefoni. Över 1000 nätverk, i mer än 175 olika länder, använder Ericssons nätverksutrustning och 40 procent av alla mobila samtal går via Ericssons system. För mer information: www.ericsson.com
Ericsson Research utför forskning genom samarbete med samarbetspartners, kunder, universitet och forskingsinstitut runt om i världen, i tillägg till den globala Ericsson organisationen.
Ericsson Labs är ett Ericsson initiativ för öppen utveckling. Ericsson Labs är en portal med mobila tjänster och programvara från Ericsson och ett antal utvalda samarbetspartners. För mer information: http://labs.ericsson.net

Idevio utvecklar programvara för kartvisualisering, adress-sökning och ruttberäkningar baserat på RaveGeo, en patenterad teknik för att komprimera och överföra digitala kartor. RaveGeo sparar datauttrymme med 90-95% och maximerar snabbhet och prestanda. Verktyg från Idevio används för tillämpningar inom försvar, mobilt och internet på allt från arbetsstationer till mobiltelefoner och handdatorer. Idevio levererar programkomponenter, lösningar för OEM och står även bakom Locago, ett mycket populärt mobilt kartprogram.

För mer information: www.idevio.com, www.locago.com
Kontaktperson: Patric Nordström, VD, Idevio AB
Tel: +46 31 779 09 60, Email: patric.nordstrom@idevio.com