Globe Forum

Idol för innovatörer kommer till Lund på fredag

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2010 08:00 CET

På fredag är det dags för Globe Forum Tours första stopp i Lund. Åtta innovatörer kommer att delta i tävlingen, varav sex stycken är från södra Sverige.

Tillsammans med Innovation in Mind vill Globe Forum ta fram de främsta innovatörerna inom hållbar utveckling som södra Sverige har att erbjuda, och anordnar därför en konferens på fredag den 12 november.

Åtta innovationsföretag får chansen att presentera sina innovationer för en jury på Universitets huset i Lund.

Globe Forum Tour kommer att besöka sex städer i Sverige fram till maj 2011. I varje stad anordnas en innovationstävling där åtta till tio utvalda innovatörer får chansen att presentera sin innovation på scen. Innovatörerna har 60 sekunder på sig att presentera sina innovationer, ett Idol för innovatörer. Två finalister kommer att bli utvalda från varje stad och direktkvalificerade till den stora finalen i Stockholm under Globe Forum World Conference, som går av stapeln 10-12 maj 2011. Priset är ett medlemskap i Globe Forum Facilitator Program, till ett värde av 100 000 kronor.

Globe Forums Facilitator Program är ett ettårigt program som hjälper innovatörer och företag med försäljning och marknadsföring. Genom Globe Forums globala nätverk kan de hjälpa innovatörer ut på marknaden för att nå nya kunder, affärspartners och investerare.

Deltagarlistan i Lund:

City Conversity AB, Lund
Ett virtuellt bibliotek och plattform som stödjer utvecklingen av socialt entreprenörskap.

Plagazi AB, Danderyd
Erbjuder en metod för att ändra avfall till vätgas. Företagsnamnet kommer från begreppet plasma förgasning.

ERS International AB, Hägersten
Ny svensk teknologi för Eco Retreading System (ERS), regummering av däck. De har reducerat tiden och minskat utsläppen av miljöfarliga ämnen.

Ekobalans Fenix AB, Lund
Erbjuder lösning för att ta till vara på restprodukter som biogas, avloppsslam och aska som förvandlas till gödningsmedel.

Green Furniture, Höllviken
Ekodesignsmöbler med kretsloppstänk.

SignPay, Karlskrona
SignPay betyder ”Signatures & Payments”. Vi är ett företag som erbjuder mobila lösningar för signaturer, betalningar och login baserat på mobilt e-ID.

CrossBorder Technologies AB, Lund
Miljövänliga lastpallar som är kompakta, lättare och återanvändningsbara.

Glimworks AB, Lund

För mer information, vänligen kontakta:

Alexander Yü, Sales Manager, Globe Forum,
Mobil: 073 520 66 31, E-post: alexander.yu@globeforum.com

Linda Edling, Public Relations, Globe Forum,
Tel: 08-586 199 00, E-post: linda.edling@globeforum.com

Globe Forum är en internationell mötes- och marknadsplats för innovation och hållbar utveckling, med experter, innovatörer och företag. Globe Forum i Stockholm 2010 lockade 1000 företagsledare, entreprenörer, akademiker och politiska ledare från Europa, Asien och de mest dynamiska tillväxtmarknaderna. Nästa Globe Forum arrangeras i Dublin 17-18 november 2010.

www.globeforum.com