Grundig Nordic AB

IFA-nytt! Fine Arts LED 46” och Vision 8 med inbyggd DVB-S2; DVB-S2 ger mer svängrum i frekvensutrymmet

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2010 11:25 CEST

DVB-S2 är en förbättrad standard för satellitsändningar, som ger ett bättre utnyttjande av det trånga frekvensutrymmet. DVB-S2 används tillsammans med effektivare kodningsmetoder (till exempel MPEG4) för att kunna överföra HDTV-sändningar på minsta möjliga utrymme.

Grundigs premiummodeller Fine Arts och Vision 8 får i november en inbyggd standard för DVB-S2. Det innebär att man kan ta emot program i MPEG4-format, men självklart även äldre komprimeringsformat som MPEG2 och traditionella digitala sändningar. De är alltså kompatibla för både befintliga sändningar och de nya sändningsstandarderna.

I tillägg kommer modellerna vara utrustade med CI+ och därmed ha stöd för HD-sändningar direkt i TV:n. En extra HD-box blir då överflödig. Det betyder i sin tur att Grundigs modeller även blir godkända av programoperatörerna som i framtiden kommer att kräva den högre komprimeringsstandarden och CI+.

Grundigs Fine Arts och Vision 8 med DVB-S2 visas på IFA-mässan i Berlin.