Grundig Nordic AB

IFA-nytt! Fine Arts och Vision 8 delar innehåll i nätverk; DLNA förenar det digitala hemmet

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2010 11:25 CEST

Vi samlar på oss mer och mer information i digital form i hemmen. Snart sagt allt, från internet över Nintendo och DVDer till foton, videoklipp och musikfiler är digitala.  Och vi lagrar informationen i en massa olika enheter som datorer, telefoner och USB-minnen. Med DLNA – Digital Living Network Alliance - kan dessa olika digitala enheter prata med varandra och dela information i ett nätverk med eller utan tråd. Grundigs HDTV Fine Arts och Vision 8 blir DLNA-licensierade från januari 2011.

DLNA är egentligen en branschöverskridande sammanslutning av ett antal elektronik- och mobiltillverkare samt dataindustrin. Man jobbar aktivt för digitala nätverk som kopplar ihop digitala enheter så att användarna ska kunna dela innehåll och information. Delningen sker genom anslutning av ADSL till Ethernet-porten i TVn eller trådlöst via ett USB-minne.

En DLNA-TV från Grundig kopplas lätt in i hemmets nätverk, precis som vilken dator eller skrivare som helst. När kontakten väl är etablerad kan man se datorns filer på TV-skärmen, titta på foton eller videofilmer, lyssna på musikfiler eller DVD. Det digitala innehållet är tillgängligt från alla enheter.

Grundigs DLNA-TV har en sökfunktion som spårar andra DLNA-stödda enheter i hemmet. På TV-skärmen kommer en lista över dessa enheter och man klickar helt enkelt på den enhet man vill dela innehåll med, kanske sin iPhone. I iPhone-registret finns då optionen ”Dela innehåll”. Klickar man där kommer sedan de ”Audio”, ”Video” och ”Jpeg”- filer upp som är lagrade på iPhonen att visas på TV-skärmen.

Detta är Grundigs DLNA-TV-modeller som kommer i januari 2011; Fine Arts 32”, 40”, 46” och 55” samt Vision 8 32” och 40”

DLNA-TV från Grundig presenteras på IFA-mässan i Berlin.