IFK Kungälv Bandy

IFK Kungälv åker till World Cup- 10-13 oktober

Pressmeddelande   •   Okt 09, 2012 12:49 CEST

Cupen spelas numera i Göransson arena i Sandviken istället för Ljusdal då kravet på spelbar kvalitetsis inte kunnat uppfyllas i Ljusdal de senaste åren. Kungälv ställs i den på förhand kanske svårast jämnaste gruppen med lag som Villa Lidköping, Jenisej och Broberg. Broberg har inte missat ett slutspel i cupen på många år och Villa Lidköping vet vi vad de kan .Gamla storlaget Jenisej har påbörjat sin vandring mot toppen i rysk bandy igen och kommer bli en nöt att knäcka om lagetvill komma vidare. Kungälv har slagit både Villa Lidköping och Broberg i serien men Jenisej är ett utropstecken och har gjort mycket bra ifrån sig i ryska cupen.

IFK börjar cupen i Lidköping och Sparbanken Arena med öppningsmatch mot just Villa Lidköping. Två klassiksa derbymatcher i öppningsomgången är utlokaliserade till andra arenor i ett försök att locka lokal publik, Villa-Kungälv i Lidköping och Bollnäs-Ljusdal på Ljusdals IP medan Västerås tar sig an ryska Neftyanik i ABB arena. Direkt efter matchen i Lidköping sätter sig Kungälv och supportrarna Skarpa Gubbar i sina respektive bussar för färd mot Sandviken och match 2. Den spelas kl 14.30 på torsdagen och Broberg står för motståndet.

I kungälv är alla redo för spel, förutom Daniel Gratjov som skall opereras den 17 oktober, och laget åker med full trupp men tränare Österberg är längtansfull
- Det är mest bara en en skön känsla och utmaning att få spela i stora sammahang och möta lagen i vår grupp. Jenisej blir en bra värdemätare för att se hur vi står för vi spelar själva lite ryskt i vårt offensiva spel, säger Tommy- Villa Lidköping får gälla som favorit i gruppen och Broberg har spelat otroligt bra under försäsongen så det blir en härlig utmaning, avslutar Österberg

Hela cupen följer ni här: http://www.worldbandy.com/wc/ och här www.ifkkungalv.se samt på plats. Skarpa Gubbar är på plats och det är bara att titta efter de rödblå fanorna och banderollerna så hittar ni klacken.

Hälsningar

STEFAN ÅHMAN