IFS

IFS och Kronans Droghandel utökar samarbetet

Pressmeddelande   •   Maj 12, 2004 09:44 CEST

Logistik- och distributionsföretaget Kronans Droghandel AB (KD), som varit IFS-kund sedan 1997, har utökat samarbetet med IFS och parterna har tecknat ett nytt förvaltningsavtal som är värt ca 15 Mkr för IFS. IFS ska bistå KD att förvalta, uppgradera och sköta support för IFS Applications under avtalsperioden som sträcker sig över fem år.

Ett av målen med det fördjupade samarbetet är att KDs leverantörer och kunder ska kunna arbeta närmare KD via tillgång till delar av KDs affärssystem. Licenser för att möjliggöra detta har utökats.

- Avtalet med KD är ett bra exempel på vår inriktning mot att skapa långsiktiga och djupare relationer med våra kunder, säger Gösta Blomqvist, vd IFS Sverige. Vi etablerar ett partnerskap med KD där vi gemensamt kan planera projekt och resurser. Vi får en bättre framförhållning och kan koncentrera oss på vår uppgift - att KD ska uppnå bättre kvalitet och lönsamhet genom effektivare användning av sitt affärssystem.

Ett prioriterat projekt inom ramen för det nya avtalet är att utveckla och erbjuda landstingen en helhetslösning för distribution och systemstöd. KD ADB som är KDs interna IT-bolag kommer att delta i utvecklingen och en del av avtalet avser support för KDs användning av IFS utvecklingsverktyg.

- Genom att öppna systemen för våra kunder siktar vi på att ytterligare höja kvaliteten och effektiviteten i varuflödet, hos oss och hos kunderna, säger Ove Käll som är chef för produktion och logistik samt vice vd på KD. Vi kortar ledtiderna och hanterar den större känslighet för störningar som detta kan medföra genom att ge kunderna tillgång till realtidsinformation om exempelvis statusen på deras order.

Om Kronans Droghandel
Kronans Droghandel AB är ett logistikföretag som distribuerar läkemedel och sjukvårdsartiklar. Kunderna är läkemedels- och sjukvårdsindustrin samt hälso- och sjukvården, inklusive Sveriges alla apotek. Marknadsandelen uppgår till 48- 49%. Bolaget har 425 anställda och hade 2003 en omsättning på 14,9 miljarder svenska kronor. Bland de stora ägarna finns finska Orion Corporation som äger ca 69%, samt Merck, Sharp and Dohme Sverige AB och Pfizer AB med drygt 12% vardera.

Om IFS och IFS Applications
IFS utvecklar och levererar komponentbaserade affärssystem för medelstora till stora företag och organisationer. IFS Applications, som implementeras steg för steg, är baserad på webb- och portalteknologi. Lösningen innehåller mer än 60 komponenter för tillverkning, företagets värdekedja (SCM), kundrelationer (CRM), service- och tjänsteproduktion, ekonomi, produktutveckling, underhåll och personaladministration. IFS erbjuder sina kunder ett enklare och öppnare alternativ. IFS är en av de stora affärssystemsleverantörerna i världen med försäljning i 45 länder och mer än 350 000 användare världen över. Företagets aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (XSSE: IFS). För mer information, besök vår webbplats på www.ifsworld.com

För ytterligare information, kontakta:
Manni Svensson, Informationschef, IFS
Tel: 08-58 78 45 00