IFS

IFS och NEC gör gemensam satsning på bilindustrin i Kina och Sydostasien

Pressmeddelande   •   Maj 18, 2004 09:21 CEST

IFS och NEC kommer att formellt presentera sitt kompetenscenter för bilindustrin i Shanghai under "IFS Asia Pacific Conference 2004" i Kunming i Kina den 20-21 maj. Kompetenscentrat kommer att fungera som en bas för marknadsföringen mot partner och kunder till IFS och NEC. Där kan prototyptestning, integrationstestning och demonstrationer av IFS Applications(tm) genomföras för bilindustrin i Kina och Sydostasien. Detta är ett av de gemensamma initiativ som är ett resultat av det utvidgade samarbete mellan NEC och IFS som tillkännagavs på IFS världskonferens i Orlando den 29 mars.

Kinas bilindustri har vuxit dramatiskt under sedan landet 2001 blev medlem i världshandelsorganisationen WTO. Enligt Gartner kan öppnandet av Kinas bilindustri för utländska investerare leda till en produktionsökning upp till samma nivå som Tysklands, just nu världens tredje största bilproducent, år 2010*. Det inhemska behovet av kinesiskproducerade bilar väntas också öka under de kommande åren tack vare ökade inkomster, enklare finansiering och kraftiga investeringar i infrastruktur.

Branschuppskattningar gör gällande att majoriteten av den globala tillväxten mellan 2004 och 2010 kommer att ske i Asien. Huvuddelen av denna ökning förväntas ske i ASEAN-länderna, Kina och Indien. I ASEAN-länderna förväntas bilförsäljningen uppgå till 1,6 miljoner fordon 2005, och 2,3 miljoner 2010.

- Bilindustrin är en av IFS fokuserade branscher, förklarar Mark Rabjohns, vd för IFS Asia Pacific. Med hjälp av kompetenscentrat för bilindustrin kan NEC and IFS samarbeta för att utveckla en global lösningsmall för bilindustrin. Vi är mycket nöjda med att NEC har valt att samarbeta med IFS i det här globala initiativet. Beslutet att basera centret i Kina hänger huvudsakligen samman med tillväxten och potentialen inom bilindustrin där.

- För att svara upp mot behoven från den snabbt växande bilindustrin i Kina vill vi på NEC, genom vårt samarbete med IFS, stärka våra supporttjänster gentemot branschen i regionen, säger Yoshikazu Koda, General Manager, 1st Manufacturing Industries Solutions Division på NEC Corporation. Genom det här initiativet i Kina stärker vi våra globala lösningar.

Till en början kommer enheten att bestå av en kärntrupp av bilindustriexperter från NEC och IFS. Dessa kommer att arbeta tillsammans med de globala branschansvariga, och forsknings- och utvecklingsavdelningarna i Japan (NEC) och Sverige (IFS) för att vidareutveckla lösningen. Teamet kommer också ha tillgång till säljstöds- och supportpersonal från NEC och IFS för att kunna leverera snabba svar på specifika kundkrav.

Med över 120 kunder inom branschen världen över, exempelvis Isuzu Philippines, MG Rover, Volvo, BMW, Lotus Cars, London Taxi, och Tokai Rubber, är NEC och IFS övertygade om att den kunskap och erfarenhet man tillförskaffat sig i samarbetet med dessa kunder kommer att leda till att lösningen man levererar kommer att vara baserad på "best practice" och beprövade metoder.

* Gartner Dataquest Research Brief, "Watch Out! China's Automotive Industry Accelerates", publicerad 30 juni 2003.

Om NEC Corporation

NEC Corporation (NASDAQ: NIPNY) (FTSE: 6701q.l) är en ledande leverantör av internetlösningar och dedicerat på att möta särskilda kundbehov gällande datorer, nätverk och elektroniska utrustning. NEC är rankas som ett av världens ledande bolag för erhållna patent. Bolaget levererar anpassade dator- och nätverkslösningar samt elektronik genom att integrera sin tekniska kompetens inom IT och nätverk, och tillhandahåller avancerade halvledarlösningar via NEC Electronics Corporation. NEC Corporation sysselsätter mer än 140 000 människor med 40 miljarder USD i försäljning för räkenskapsåret som slutade i mars 2003.

För mer information: www.nec.com.

Om IFS och IFS Applications

IFS utvecklar och levererar komponentbaserade affärssystem för medelstora till stora företag och organisationer. IFS Applications, som implementeras steg för steg, är baserad på webb- och portalteknologi. Lösningen innehåller mer än 60 komponenter för tillverkning, företagets värdekedja (SCM), kundrelationer (CRM), service- och tjänsteproduktion, ekonomi, produktutveckling, underhåll och personaladministration. IFS erbjuder sina kunder ett enklare och öppnare alternativ.

IFS är en av de stora affärssystemsleverantörerna i världen med försäljning i 45 länder och mer än 350 000 användare världen över. Företagets aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (XSSE: IFS).

För mer information, besök vår webbplats på
www.ifsworld.com

För ytterligare information, kontakta:
Manni Svensson, Informationschef, IFS
Tel: 08-58 78 45 00