IFS

IFS och NEC utökar samarbetet med inriktning på affärssystem för eftermarknadsservice

Pressmeddelande   •  Jul 08, 2003 09:02 CEST

IFS och NEC utökar samarbetet. NEC kommer att sälja och implementera IFS lösning för eftermarknadsservice, med tillverkande industri och serviceföretag inom IT och elektronik som målgrupp. Initialt är samarbetet riktat mot lokala och globala japanska kunder. NEC beräknar att de ska sälja 15 lösningar under de två första åren.

Lösningen är baserad på IFS Applications komponenter för service management, med funktionalitet för avancerad ärendehantering utvecklad av NEC. Lösningen hanterar alla viktiga funktioner som rör ärenderegistrering, kunddata, produktinformation, resursallokering, reservdelshantering, serviceplanering och ärendehistorik.

Denna kompletta service- och reparationslösning kommer att hjälpa företag att förbättra kvaliteten på deras tjänster och skapa mer nöjda kunder, samtidigt som den minskar kostnaderna och höjer intäkterna för serviceverksamheten. Huvudsaklig målgrupp är service- och eftermarknadsavdelningar på större tillverkande företag samt oberoende serviceföretag.

Marknaden för service- och underhållssystem är ett av IFS fokuserade segment. Analytiker som Gartner, AMR Research, och ARC har gett IFS Applications toppbetyg på service- och underhållsfunktionalitet. IFS är världsledande inom sektorn, med 13 % av världsmarknaden, enligt ARC.
IFS och NEC kommer att arbeta tillsammans för att vidareutveckla IFS Applications med målet att stödja IT- och elektroniktillverkarna i Japan att tillgodose sina kunders ökande krav på förbättrad service.

För närvarande har IFS och NEC ett framgångsrikt partnersamarbete i Japan. NEC har implementerat IFS Applications hos 37 kunder på 62 olika orter inom tillverkande industri. NEC har idag 150 konsulter som är utbildade i och har erfarenhet av IFS Applications. Nyligen annonserade företagen också att de kommer att utöka sitt samarbete till att täcka japanska företag med verksamhet i Sydostasien och Kina.

Om NEC Corporation
NEC Corporation är en av världens ledande leverantörer av affärs-, bredband- och Internetlösningar avsedda att möta de specifika behoven från kunderna världen över. NEC är rankat som ett av de företag i världen som registrerar flest patent i världen. NEC-gruppen levererar skräddarsydda teknologi-, elektronik och nätverkslösningar genom att integrera sin tekniska IT- och nätverkskompetens, och genom att leverera avancerade halvledarlösningar via NEC Electronics Corporation. NEC-gruppen har över 140 000 medarbetare världen över och en försäljning på ungefär 40 miljarder dollar under verksamhetsåret som avslutades mars 2003. För mer information, besök NEC:s webbplats på www.nec.com

Om IFS och IFS Applications
IFS utvecklar och levererar komponentbaserade affärssystem för medelstora till stora företag och organisationer. IFS Applications, som implementeras steg för steg, är baserad på webb- och portalteknologi. Lösningen innehåller mer än 60 komponenter för tillverkning, företagets värdekedja (SCM), kundrelationer (CRM), service- och tjänsteproduktion, ekonomi, produktutveckling, underhåll och personaladministration. IFS erbjuder sina kunder ett enklare och öppnare alternativ.

IFS är en av de stora affärssystemsleverantörerna i världen, har 3000 anställda, försäljning i 45 länder och mer än 350 000 användare världen över. Företagets aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (XSSE: IFS).
För mer information, besök vår webbplats på www.ifsworld.com

För ytterligare information, kontakta:
Martin Gunnarsson, Area Manager, Service & Facilities Management, IFS
E-post: martin.gunnarsson@ifsworld.com

Manni Svensson, Informationschef, IFS
Tel: 08-58 78 45 00
E-post: manni.svensson@ifsworld.com

Masuaki Iwata, Solution Coordinator, 1st Manufacturing Industries Solutions Division, NEC Corporation
E-post: m-iwata@da.jp.nec.com