Oracle Svenska AB

IFS väljer Oracle för att förbättra säkerheten

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2007 10:40 CET

- ny lösning effektiviserar identitetshanteringen i IFS Applications

IFS har slutit ett avtal med Oracle Svenska AB kring Oracle Identity Management Suite. Lösningen ska bland annat effektivisera användningen av IFS globala portal. IFS initierar också ett program för att leverera en ny plug-in, IFS Applications 7, för enklare integration mellan IFS-applikationer och Oracle Identity Manager. IFS plug-in är ett svar på de ökade risker som affärssystem exponeras för i och med ökade integrationsmöjligheter via Internet.

IFS Applications 7 har säkerhetsfunktioner som inkluderar skydd mot attacker på applikationsnivå, samt tydlig delning mellan funktionella och administrativa ansvarsområden vilket gör det enklare att uppfylla Sarbanes-Oxley och andra myndighetskrav. Den nya lösningen erbjuder användare att dra nytta av enklare integration mellan IFS affärssystem och Oracles Identity Management Suite via plug-and-play.

Vidare inför IFS Oracle Identity och Access Management för att förenkla identitetshanteringen, samt öka säkerheten och tillgängligheten av gemensamma verktyg, i IFS globala portallösning. Portalen används av anställda så väl som partners och kunder världen över och innehåller information som stöttar användning och försäljning av IFS affärssystem.

I takt med att innehållet på portalen och antalet användare växer så har man beslutat att införa en ny lösning för identitetshantering. IFS pratade med flera leverantörer av standardbaserade lösningar innan man till slut valde Oracle.

* Den främsta anledningen till att vårt val föll på Oracle är helt enkelt att deras erbjudande var starkast på flest områden. Vi behöver kvalitetssäkra och effektivisera vår identitetshantering och göra den så säker som det går och efter genomfört testprojekt så kände vi att Oracle kunde hjälpa oss med det, säger Stefan Persson, CIO på IFS.
* För Oracle är detta en viktig affär. IFS är en mycket kompetent kravställare med egen forskning- och utvecklingsavdelning för moderna och effektiva IT-system. Att de till slut valde oss visar att våra lösningar för identitetshantering tål en nära granskning i hård konkurrens, kommenterar Hans Nystedt, Tekniskt ansvarig på Oracle.

Severin Jensen, Kanalansvarig för EMEA tillägger:

* Avtalet stärker också IFS och Oracles nära samarbete, i Sverige och internationellt, och vi är säkra på att vi kommer att samarbeta kring fler viktiga projekt framöver.

För mer information, kontakta:
Stefan Persson, CIO, IFS
+46-31-7263062 stefan.persson@ifsworld.com

Hans Nystedt, Oracle
+46-8-477 34 68 Hans.nystedt@oracle.com

Om IFS
IFS (OMXS: IFS), en av världens ledande leverantörer av affärssystem, erbjuder lösningar som gör det möjligt för företagen att snabbt svara upp mot marknadsförändringar och använda resurser på ett mer flexibelt sätt för att uppnå bättre affärsresultat och konkurrensfördelar. IFS grundades 1983 och har nu 2 600 medarbetare världen över. IFS har varit pionjärer inom komponentbaserade affärssystem (ERP) med IFS Applications™, nu i sjunde generationen. IFS komponentarkitektur ger lösningar som är enklare att implementera, använda och uppgradera. IFS Applications finns i 54 länder, på 22 olika språk. IFS har mer än 600 000 användare inom sju huvudsakliga bransher: försvarsindustri, fordonsindustri, högteknologi, verkstadsindustri, processindustri, byggnation & facilities management samt energi & telekom. IFS Applications ger utökad ERP-funktionalitet, inklusive leverantörskedjehantering (SCM); anläggningunderhåll & service (EAM); produktlivscykelshantering (PLM); kundrelationshantering (CRM) och verksamhetsstyrning (CPM).

Om Oracle Svenska AB
Oracle Svenska AB är ett helägt dotterbolag till Oracle Corporation (NASDAQ: ORCL), världens näst största programvaruföretag och en världsledande leverantör av affärssystem. För mer information om Oracle, besök www.oracle.com.