IFS

Iggesund paperboard utvecklar verksamheten med IFS Applications

Pressmeddelande   •   Sep 11, 2003 12:22 CEST

Iggesund Paperboard AB inför IFS Applications vid Iggesunds Bruk som stöd för att effektivisera sina arbetsprocesser. Ordern är värd 14 Mkr och omfattar implementeringstjänster samt IFS Applications komponenter för underhåll/produktion, inköp, förrådshantering, ekonomi, dokumenthantering och projektstyrning.

Iggesund har drivit ett projekt med namnet SAM, som står för Smarta Arbetsmetoder, för att effektivisera verksamheten inom ekonomi, inköp, förråd och underhåll/produktion. Projektet har resulterat i en upphandling av ett nytt system med syftet att utveckla och införa arbetsprocesser för att förbättra bolagets konkurrensförmåga och lönsamhet med hjälp av ny teknik inom IT-området.

- Vårt mål är att kontinuerligt öka effektiviteten. Moderna och flexibla IT-lösningar är ett viktigt verktyg i förbättringsarbetet, säger Staffan Jonsson, platschef på Iggesunds Bruk. IFS Applications innehåller den funktionalitet vi behöver och IFS har visat att de har den erfarenhet och kunskap som krävs för att genomföra projektet.

Service och underhållssystem för tung processindustri såsom papper och massa är ett av IFS fokuserade marknadssegment. Bland kunderna märks många av de största företagen i branschen: Stora Enso, Holmen Paper, SCA, Krapkowice Paper, Visy Paper, Norske Skog och Billerud. Med drygt 13 procent av världsmarknaden för service- och underhållssystem är IFS marknadsledare enligt analysföretaget ARC.

- Ordern från Iggesund Paperboard befäster vår marknadsledande position inom affärssystem för service och underhåll, säger Anders Lif, ansvarig för processindustri på IFS. Vår position är ett resultat av många års målmedveten satsning på FoU och marknadsutveckling inom segmentet.

Om Iggesund Paperboard
Iggesund Paperboard AB är en av de största tillverkarna av kartong i Europa, med produktionsanläggningar i Iggesund och Strömsbruk i Sverige samt Workington i Storbritannien. Kapaciteten är 525 000 ton per år och omsättningen uppgick till 4,8 miljarder kr år 2002.

Om IFS och IFS Applications
IFS utvecklar och levererar komponentbaserade affärssystem för medelstora till stora företag och organisationer. IFS Applications, som implementeras steg för steg, är baserad på webb- och portalteknologi. Lösningen innehåller mer än 60 komponenter för tillverkning, företagets värdekedja (SCM), kundrelationer (CRM), service- och tjänsteproduktion, ekonomi, produktutveckling, underhåll och personaladministration. IFS erbjuder sina kunder ett enklare och öppnare alternativ.

IFS är en av de stora affärssystemsleverantörerna i världen, har 3000 anställda, försäljning i 45 länder och mer än 350 000 användare världen över. Företagets aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (XSSE: IFS).

För mer information, besök vår webbplats på www.ifsworld.com

För ytterligare information, kontakta:
Manni Svensson, Informationschef, IFS
Tel: 08-58 78 45 00