FISKARS

Iittala: Art Works av Oiva Toikka – en jubileumskollektion

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2010 08:30 CEST

I år firar konstnären och professorn Oiva Toikka 50-årsjubileum som formgivare åt Iittala. För att fira detta har Oiva Toikka gjort årets exklusiva Art Works-kollektion. I Art Works smälter konstnärens vision samman med yrkesskickligheten hos glasblåsarna vid fabriken i Notsjö, Finland. Varje Art Works-kollektion är skapad av en enskild formgivare på uppdrag av Iittala.

Harri Koskinen var den som skapade den första Art Works-kollektionen förra året. Oiva Toikka är en glaskonstens mästare och nästa naturliga länk i Art Works-kedjan. Toikkas användning av fantasifulla färger och tekniker i sin glasproduktion framstår tydligt i Iittalas kollektion Birds by Toikka som rönt stort internationell uppmärksamhet. Toikkas okynniga framställningar och hans sätt att uttrycka sig speglas både i hans olika glasfåglar och i hans utomordentliga scenografi inom teater och opera. Den nya Art Works-kollektionen påminner om Toikkas tidigare verk. Han beskriver själv sina verk som en väckelse. En viktig del i hans skaparverk är att utveckla och höja gamla tekniker till helt nya nivåer.

”Förnyad inspiration – Jag ville förfina tekniken och utforska nya möjligheter i dem”, förklarar Toikka.

I 2010 års Art Works-kollektion ingår pjäser där redan namnet avslöjar en viktig berättelse i själva skaparprocessen. De bekräftar Toikkas energiska humor. Alla de finska produktnamnen börjar med bokstaven L: Liplatus, Loilotus, Lehto, Lumilinna, Lähde, Luola och Latina I, II, och III.

”Alla kalvar som föds samma år har namn som börjar med samma bokstav – och det gäller även glasföremål”, säger Toikka och skrattar.

Oiva Toikkas glaspjäser är unika. Den tydliga barockstilen och de starka färgerna utgör en direkt kontrast till funktionalismens enkla strömlinjeformer. Konstnären Louise Bourgeois hörde till dem som fascinerades av Toikkas stil. Av alla föremålen i Art Works är det kanske Latina-produkterna som visar den starkaste konkreta utvecklingen och sammanslagning av gamla tekniker. I Latina-serien ingår Toikkas Lollipop och glaskuber och även hans Bouquet-skulpturer. Oiva Toikka älskar att återgå till tidigare ämnen och sparar allt han har skapat för framtida inspiration.

”Jag kastar aldrig bort något. När jag har stirrat på ett föremål länge, kan det plötsligt komma till användning – samtidigt som ett annat kan ligga och vänta i åratal”, säger Toikka.

Mästarglasblåsarna i Notsjö samarbetar mycket nära med varandra. Bara Toikkas närvaro i bruket gör alla ivriga. Toikka planerar inte formgivningen för sina verk på papper utan släpper tyglarna och låter glaset ta sin egen form. Den goda stämningen i glasbruket har stor betydelse för Toikka som konstnär:

”Jag söker inte fullkomlighet, jag vill att det ska vara kul.”

Dämpade skuggor och starka färger sida vid sida

Oiva Toikka gör ett brett färgval i Art Works. Han älskar färger men i den här kollektionen inför han också klarglas och olika nyanser av vitt, till exempel i Lumilinna-produkterna. Inspirationen har han hämtat från Pampula-vaserna. De och Lollipop-skulpturerna påminner om den mängd av färg och form som kom med popkonsten i slutet av 1960-talet. I stället för att fortsätta att leka med starka färger visar han nu upp en klar eller vit matt yta i Art Works. Enligt Toikka själv återspeglar den vita färgen glasets egna egenskaper i produktionstekniken. ”Det är fantastiskt att arbeta med vitt glas, men det är svårt att kontrollera. Det är ödmjukare än vanligt glas och kan plötsligt gå sönder och formen går förlorad”, förklarar Toikka.

När vi frågar om hans favoritpjäs i hans kollektioner genom åren svarar denne mästare utan tvekan: ”De senaste verken är intressantast, för de är ännu inte avslutade. Som material vill glaset bidra till konsten. Det har alltid en egen vilja och det är värt att lyssna på vad det vill. Det har mycket att ge.”

För ytterligare information:

Sophie Giescke Linné, PR-ansvarig

Tel 0708-782790 | sophie.linne@fiskars.com

Produktutlån:

Kerstin Baadtoft

Tel 042-36 11 23 | kerstin.baadtoft@fiskars.com

Pressbilder:

login: press01

lösen: lust

Fiskars är en ledande leverantör av konsumentprodukter för hem, trädgård och uteliv. Fiskars produkter är kända för sin funktionalitet och sin toppdesign. Koncernens främsta varumärken är Fiskars, Iittala, Rörstrand, Höganäs Keramik, BodaNova, Gerber, Arabia, Hackman, Buster och Silva. Intresseföretaget Wärtsilä Oyj Abp är också en viktig del av koncernens portfölj.