FISKARS

Iittala presenterar Lempi - glaset som passar alla tillfällen

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2011 09:00 CET

Pressmeddelande december 2011

Lempi – glaset som alltid är rätt

”Lempi” är ett nytt allsidigt dricksglas designat av Matti Klenell för Iittala. Det är designat för det moderna köket där förvaringsutrymmena ofta är begränsade. Detta stapelbara glas sparar inte bara utrymme, utan gör sig också bra på öppen hylla: den runda formen gör att man gärna vill hålla i det. Glaset Lempi är alltid rätt, oavsett om du häller upp ett uppfriskande glas juice eller serverar ett avslappnande glas rödvin.

Ett bra dricksglas spelar en framträdande roll vid många tillfällen både vid fester och vid andra tider i våra liv. Det var utgångspunkten när den svenska formgivaren Matti Klenell bestämde sig för att utforma ett nytt multifunktionellt glas för Iittala. Medan han arbetade med formen tänkte han på sitt eget hem och de stunder då ett glas blir en del av vår vardag.

”Jag har tänkt mycket på vilka slags glas jag personligen tycker om och på vilka egenskaper jag förväntar mig i ett bra glas. Som de flesta stadsbor har jag idag ständig brist på förvaringsutrymmen. Dricksglaset är ett av de mest användbara föremålen i livet och vi behöver ganska många hemma. Jag ville ta fram ett stapelbart och praktiskt glas som effektivt sparar utrymme. Om man staplar två eller tre ovanpå varandra sparar man mycket plats.”

Pop-anda

Kupans runda form visar vilka möjligheter materialet har – den tunnare kupan och det kraftigare benet gör glaset skönt att hålla i och det känns lyxigt att dricka ur.

Färgerna i Lempi-glasen skiftar nyans beroende på glasets tjocklek. Ett sådant här lätt glas är en kombination av ett elegant fotglas och den enkelhet som krävs för vardagsbruk. Klenell ville designa ett praktiskt glas som skulle passa överallt:

”Jag ville skapa en ny och mindre formell design, även om glaset är baserat på en traditionell kupa. Lempi är ett användbart glas med utseende som gör att det märks på matbordet. Färgerna gör det modernt och poppigt och jag tror att det får glaset att passa vid många olika tillfällen.”

”Mitt mål var att den runda formen skulle skapa en välkomstkänsla. För mig är det det som gör att man väljer ett glas framför ett annat när man öppnar köksskåpet för att ta fram ett glas. Och jag tror att just det här glaset ger en sådan känsla. Jag tycker det har en alldeles speciell lyster. Åtminstone har det den effekten på mig.”

Som designer fokuserar Klenell särskilt på att skapa glas som är lätta att stapla, oavsett om man ställer dem med foten eller kupan uppåt. De tål också maskindisk. Glaset Lempi finns i klarglas samt i grått, mörklila och ljusblått. Alla varianterna säljs i förpackningar om två och de i klarglas finns även i förpackningar om fyra.

Förnyare inom skandinavisk designtradition

Matti Klenell (f. 1972) är en svensk designer som i sitt nyskapande har förändrat det nordiska konceptet med enhetlig form och funktion. Han utexaminerades från Konstfack i Stockholm 1999. Klenell tar sig an varje designprojekt som ett unikt jobb. Förutom industridesign har han haft privata utställningar där han visat unika pjäser, senast på Galleri IngerMolin i Stockholm i oktober 2011. Klenell deltog också i en internationell workshop om glasblåseri och i en konferens som anordnades av Aalto-universitetet i Notsjö hösten 2011.

Matti Klenell har mottagit många utmärkelser bland annat Ljunggren Designpris 2003. Han har också formgett möbler och belysningsarmaturer och räknar BRIO, Moooi, Muuto, Källemo och Bals Tokyo bland sina kunder. För Iittala har han tidigare formgett en serie fåglar, för vilken han erhöll Elle Interiörs Designpris för årets hemaccessoar 2011.

I butik från vecka 1

Rekommenderat konsumentpris:

Klara 34 cl, 2-pack 199 kr

Klara 34 cl, 4-pack 369 kr

Färgade lila, ljusblå, grå, 34 cl, 2-pack 599 kr (munblåsta)

Ytterligare information:

www.iittala.com

Bilderna kan laddas ner från:

username: press01

password: lust

Besök oss gärna på bloggen www.designdaybyday.se

För ytterligare information kontakta gärna:

Ulrika Görefält PR-manager

e-post: ulrika.gorefalt@fiskars.com

eller mobil 0708-270553

Fiskars Sweden är en del av Internationella Fiskars Group med en produktportfölj innehållande varumärken såsom Arabia, Fiskars, Hackman, Iittala, Rörstrand, Höganäs Keramik mfl.

Fiskars är en ledande leverantör av konsumentprodukter för hem, trädgård och uteliv. Fiskars produkter är kända för sin funktionalitet och sin toppdesign. Koncernens främsta varumärken är Fiskars, Iittala, Rörstrand, Höganäs Keramik, BodaNova, Gerber, Arabia, Hackman, Buster och Silva. Intresseföretaget Wärtsilä Oyj Abp är också en viktig del av koncernens portfölj.