FISKARS

Iittala sprider mjukt ljus och skapar en varm stämning.

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2012 07:08 CEST

Nappula representerar ett starkt nordiskt formspråk som är så typiskt för Kenell. Designen är klassiskt enkel, unik och modern. Nappulas sympatiska mjuka former passar ljusets stilla flamma, medan den gedigna foten och det utsökt fina benet blir en spännande kontrast mellan fast och finkänsligt. De traditionella materialen stål och mässing i ljushållarna blir som levande i Nappulas moderna design och de många färgerna och de två storlekarna ger nya kombinationer som lyser upp bordets dukningar och dekorationer.

Avskalad form

Den svenske formgivaren Matti Klenell har tidigare formgett såväl en serie fåglar som glaset Lempi för Iittala. Han tilldelades det prestigefyllda priset Red Dot 2012 för Lempi. Fastän designen i Nappula är modern och unik härstammar formen från det förflutna och Iittalas historia.

”Jag har hämtat inspiration för formen på Nappula från många håll. Jag har undersökt formen på foten på en av Oiva Toikkas fåglar och ett glas formgett av Tapio Wirkkala. Av någon oförklarlig anledning blev jag förtjust i ett gammalt bord jag såg på Notsjö glasmuseum. Det hade ett ben med rundad fot. Jag har också inspirerats av den runda formen på Lempi fotglas som jag har formgett för Iittala.”

En bra ljusstake är inte bara vacker utan också säker. Den stadiga basen till ljushållarna håller ljusstaken upprätt på bordet. Materialen i ljusstaken innehåller bland annat stål målat i svart, vitt och olja och det nya materialet för Iittala nämligen mässing. Nappula finns i två storlekar.

Nya delar till Allas

Allas som också tilldelats priset Red Dot formgavs av den norske formgivaren Andreas Engesvik för Iiittala 2011. Allas fortsätter framåt i år. Den runda ljusstaken för fem ljus åtföljs av tre mindre versioner med runda och fyrkantiga ljusstakar, en för ett ljus och en för tre ljus.

Eld sin filtrerar ljuset

Ljusstaken Fire är tillverkad av keramiskt skum och filtrerar ljuset på ett härligt sätt och skenet ger en stilla känsla av nostalgi och en stämning av finsk vinter med lysande snölyktor.

Ljusstaken Fire är tillverkad av ett unikt keramiskt material med en spännande varm eld.

Fire är designad av Nathalie Lahdenmäki (född 1974). Hon är en finsk-fransk keramiker som går in för vardaglig estetik i sin formgivning. Hon är känd för sina alster av fint porslin och röda lerskålar med mjuka former.

”Till att börja med ställde jag mig tveksam till metoden. Jag ändrade mig när jag låste in mig i ett mörkt badrum hemma och lekte med den i ljuset av levande ljus. Det skedde en förändring i mig på något vis. Materialet fångar ljuset fint och skapar en mjuk och lugnande stämning.”

Fire tillverkas av att man sänker ner en tvättsvamp i mycket mjuk nästan flytande lera. När leran sedan bränns, blir svampen bortbränd och leran antar en svampliknande struktur. Metoden används ofta inom metallindustrin, men är ovanligare inom keramiken.

Fiskars är en ledande global leverantör av konsumentprodukter för hem, trädgård och uteliv. Koncernen har en stark portfölj av ansedda internationella varumärken, inklusive Fiskars, Iittala och Gerber. Fiskars grundades år 1649 och är Finlands äldsta företag. Koncernens aktier är föremål för handel på NASDAQ OMX Helsinki. Fiskars omsättning år 2011 var 743 milj. euro och företaget har cirka 3 400 anställda i över 20 länder. www.fiskarsgroup.com