REHACT AB (publ)

IKEA-chef valde REHACT

Pressmeddelande   •   Jul 10, 2012 09:58 CEST

IKEAs hållbarhetschef Steve Howard valde det svenska, internationellt prisbelönta klimatsystemet Rehact Energy System till sin privata bostad i Holland. Det är första gången som REHACT tecknar avtal om att designa och leverera energi- och ventilationslösning i samband med renovering av ett privathus.

Byggnaden är en större villa och det omfattande renoveringsprojektet kommer att påbörjas under sommaren 2012.
-Vi blev kontaktade av Steve Howard i våras och det visade sig då att vi hade samma mål och inriktning när det gällde energieffektivisering och ökad miljömedvetenhet, säger Svante Bengtsson, VD i REHACT.
-Vår verksamhet, att utveckla och sälja klimatsystem som sänker behovet av extern energi i byggnader med upp till 85 procent, har hittills varit inriktad på nybyggnation, säger Svante Bengtsson, men genom det nya samarbetsavtalet med Steve Howard vill vi visa att Rehact Energy System även lämpar sig utmärkt att installera i befintliga byggnader.
Steve Howard rekryterades för drygt ett år sedan till IKEA från The Climate Group, som bland andra har Storbritanniens förre premiärminister Tony Blair som engagerad ambassadör för en politisk kraftsamling i klimatfrågan. Som hållbarhetschef inom IKEA har Steve Howard till uppgift att utforma och anpassa verksamheten till ökad miljömedvetenhet. Ett exempel på den snabba utvecklingen under hans ledning är det stora vindkraftprojekt som IKEA nyligen investerat i för att göra koncernens varuhus över hela världen självförsörjande på energi. Samma miljömedvetenhet och hushållning med resurser präglar också fastighetsbolaget Ikano Fastigheter som äger, förvaltar, projektutvecklar och bygger handelsplatser, kontor och bostäder i Norden. Ikano Fastigheter ingår i företagsgruppen Ikano, som ägs av familjen Kamprad.
-I dag har man inte råd att avstå från energieffektiva lösningar av värme, kyla och ventilation när man bygger nytt, säger Svante Bengtsson i REHACT, och den medvetenheten börjar också sprida sig till renoveringsmarknaden som ju är flera gånger större än marknaden för nybyggnation. Där finns det också verkligt stora vinster att göra. Så gott som alla äldre hus slukar onödigt mycket energi, med dagens mått mätt, eftersom energieffektivisering inte var ett prioriterat behov när byggnaderna uppfördes.

REHACT AB (publ.) utvecklar och säljer ett prisbelönt klimatsystem, Rehact Energy System, som sänker behovet av extern energi för värme, kyla och ventilation i byggnader med upp till 85 procent. REHACT är ett av Sveriges mest internationellt prisade cleantech-företag med ett flertal utmärkelser i Norden, USA och Kuwait. Företaget utsågs 2008 av Världsnaturfonden WWF till ett av Sveriges mest lovande miljöteknikföretag och finns med på USA:s ambassadör Woods lista över intressanta svenska miljöteknikbolag. År 2011 utsågs REHACT till vinnare av Niklas Zennströms Green Mentorship Award. Bolagets aktie är listad på AktieTorget.