Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet

IKFF på konferens i Oslo om kärnvapens humanitära konsekvenser

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2013 18:04 CET

Den 4-5 mars samlas ett antal stater, inklusive Sverige, i Oslo för att diskutera de humanitära konsekvenserna av kärnvapen. Detta på initiativ av den norska regeringen. Med anledning av detta anordnar ICAN (International Campaign to Abolish Nuclear Weapons) en konferens för det civila samhället den 1-3 mars. IKFF kommer att vara på plats tillsammans med fredsaktivister från hela världen.

Idag finns det ca 19 000 kärnvapen i världen. Vi har redan sett de fruktansvärda konsekvenserna av dess användande. IKFF står bakom ICAN:s krav på ett förbud mot kärnvapen och vi kräver att Sverige tar en aktiv roll i detta arbete vilket idag inte är fallet.

Under konferensen kommer vi att diskutera hur vi i det civila samhället kan arbeta för att uppnå vårt mål samt lyssna på starka kärnvapenmotståndare. Bland andra kommer skådespelaren och fredsaktivisten Martin Sheen att hålla tal.

För mer information om konferensen: www.goodbyenuk.es

Twitter: #goodbyenukes

För mer information kontakta:

Elin Liss, kommunikationsansvarig IKFF: 08-702 98 10 / 0736 471 971 elin.liss@ikff.se

IKFF har sedan sitt grundande 1915 arbetat för kvinnors säkerhet, nedrustning samt kvinnors meningsfulla deltagande på alla nivåer inom internationell fred och säkerhetspolitik. Två av IKFF:s ordförande har för detta arbete fått Nobels Fredspris, Jane Addams (1931) och Emily Greene Balch (1946).