STIL - Stiftarna av Independent Living i Sverige

Iki Gonzalez Magnusson tilldelas STIL-priset 2015

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2015 10:12 CET

Juryns motivering lyder:

"Kulturvärlden ses ofta som progressiv och öppen. Ur ett bredare perspektiv är kulturvärlden alldeles för ofta instängd och konservativ. Den behöver skakas om och öppnas upp, och få personer har skakat om i kulturvärlden de senaste åren som Iki Gonzalez Magnusson.

Som grundare till den normkritiska kulturföreningen Utopia demokratiserar, utvecklar och fördjupar Iki Gonzalez Magnusson de kulturella uttrycken. Bara under det senaste året har hon varit med och tagit fram en seriebok i ljudboksformat, en graffittiutställning framställd via läppsynk, producerat normsatiriska kortfilmer och tagit fram en taktil sexbok. Dessutom har hon hjälpt till att framställa ett helt tillgängligt scenrum för en produktion på Stockholms Stadsteater, koreograferat dansföreställningar och gjort normkritisk poddradio.

För ett enastående arbete med att demokratisera, tillgängliggöra och humoristiskt ifrågasätta kulturvärlden och därigenom utveckla den konstnärliga kvaliteten, tilldelas Iki Gonzalez Magnusson STIL-priset Hjärter Ess 2015."

Priset delas ut onsdagen den 9 december klockan 17.00 på Quality hotel Globe i Stockholm.

Juryn för STIL-priset 2015: Hans von Axelsson, Myndigheten för delaktighet, Jonas Franksson, STIL -pristagare 2004 och styrelseledamot i STIL, Täppas Fogelberg, radiopersonlighet, Claes Hultling, VD Spinalis, Maria Dahl, ordförande i STIL, Veronica Kallander, styrelseledamot i STIL, Adolf Ratzka, verksamhetsledare Independent Living Institute och Wenche Willumsen, intressepolitisk samordnare på DHR.

Läs mer om STIL-priset på Wikipedia.

STIL är en ideell förening av personer med funktionsnedsättning. Vi jobbar för självbestämmande, frihet och lika möjligheter oavsett funktionsförmåga. Vi kallar det Independent Living eller ett jämlikt medborgarskap. Personlig assistans är en mänsklig rättighet och ett verktyg för att leva det liv du vill. Därför är vi också ett rikstäckande icke-vinstdrivande assistanskooperativ.