Socialdemokraterna i Malmö

Ilmar Reepalu vill slåss för vården i Malmö

Pressmeddelande   •   Sep 12, 2014 13:00 CEST

Malmös förre kommunstyrelseordförande, Ilmar Reepalu, har lämnat över stafettpinnen i Malmö men kandiderar nu till regionfullmäktige i Region Skåne. Och han tänker fortsätta att slåss för sin stad.

- Jag vill fortsätta kämpa för Malmös utveckling och för allas rätt till ett bra jobb och en god välfärd. Där är sjukvården en viktig del och jag känner att jag har mycket engagemang och kunskap att bidra med i Region Skåne, säger Ilmar Reepalu, angående sin kandidatur.

Ilmar Reepalu har reagerat starkt på hur sjukvården i Malmö har hanterats under de senaste mandatperioderna.

- Nedskärningarna i vården innebär färre jobb och en sämre vård i Malmö. Det drabbar hela staden, även om de värst drabbade såklart är patienterna och vårdpersonalen.

- Förra sommaren kris i förlossningsvården gjorde mig särskilt upprörd. I en stad som bygger för framtiden och där det föds 5000 barn varje år, där måste det vara tryggt att bilda familj.

- Nu i veckan visade Sydnytt att krisen består. Kvinnor tvingas hem några timmar efter förlossningen pga akut platsbrist på BB och hundratals födande kvinnor avvisas från sin närmaste förlossningsavdelning. Det är en otillständig situation. Malmö förtjänar en kvinnosjukvård i världsklass.

Sammanslagningen av sjukhusen i Malmö och Lund har inneburit att flera verksamheter har flyttat ifrån Malmö.

- Att Sveriges tredje största stad, som jag har varit med och byggt för framtiden, ska vara utan exempelvis patienthotell, familje-BB, öronklinik och möjlighet att erbjuda strålningsbehandling till cancerpatienter är verkligen inte klokt. Viktiga forskningsmiljöer försvinner och drar undan mattan för stadens satsningar på life science. Tusentals patienter, många äldre och barnfamiljer, tvingas till långa resor helt i onödan. Samtidigt fungerar vården allt sämre.

- Därför känner jag ett stort engagemang för att bidra till ett maktskifte och en ny politik i Region Skåne. Det måste vara nog med vanstyre nu. Malmö och Skåne förtjänar så mycket mer.

·  Idag finns Ilmar Reepalu tillgänglig för telefonintervjuer om sin kandidatur till Region Skåne.

·  I morgon lördag kommer han att finnas vid Socialdemokraternas valstuga på RF Bergs plats i Limhamn kl 12:00. Därefter kommer han att knacka dörr i området för att övertyga de sista tveksamma om vikten av ett maktskifte i Region Skåne.

För mer information kontakta:

Ilmar Reepalu 070- 514 02 91

Zinaida Kajevic 070 - 852 80 95

Vi är drygt 100 000 partimedlemmar – i alla Sveriges kommuner – som brinner för rättvisa. Tillsammans är vi engagerade i Socialdemokraterna. I s-föreningen i bostadsområdet, som ledamot i en kommunal nämnd, i riksdagsarbetet, inom olika fackliga s-föreningar och i internationella projekt med våra systerpartier i andra länder. Vi vet att vårt engagemang gör skillnad.