Imagimob AB

Imagimob lanserar SensorBeat, ny sensorbaserad lösning för detektering av kroppsrörelser

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2014 09:15 CET

SensorBeat är en ny lösning som möjliggör detektering och identifiering av kroppsrörelser. SensorBeat kan användas för ett stort antal olika tillämpningar inom sjukvård, äldreomsorg, räddningstjänst, polis eller sport och hälsa.

SensorBeat innehåller avancerad sensorteknologi och smarta algoritmer och erbjuder följande:

• mönsterigenkänning av kroppsrörelser, t ex person som springer framåt, går bakåt, klättrar uppför en stege, går nedför en trappa, hoppar över ett hinder, faller eller åker skidor
  • mönsterigenkänning av vissa sjukdomstillstånd, t ex ett epileptiskt anfall

En viktig funktion är att SensorBeat kan läras att känna igen nya kroppsrörelser.

Informationen skickas trådlöst i realtid mellan enheten och server eller mobilapp via olika typer av trådlösa nätverk, t ex GPRS, Bluetooth LE eller ZigBee. En persons kroppsrörelser kan följas i realtid eller spelas upp i efterhand.

Sensorer blir allt bättre, mindre, strömsnålare och billigare, vilket innebär nya affärsmöjligheter på marknaden för "wearable devices".

Imagimob’s erbjudande innehåller SensorBeat programvara, teknisk expertis och konsulttjänster, och riktar sig till alla företag som vill utveckla och marknadsföra nya tjänster och produkter på marknaden.

För mer information, kontakta:
Anders Hardebring, VD

mobil: 070-591 0614

email: anders@imagimob.com

Tony Hartley, Product Designer

mobil: 070-210 7220

email: tony@imagimob.com

Om Imagimob
Imagimob är ett innovationsföretag som erbjuder kompetens, expertis och produkter inom sensor fusion och avancerad positionsteknologi inom området Internet of Things (IoT). Läs mer på www.imagimob.com

Om Sensorer
Wikipedia definierar sensorer enligt följande: En sensor är ett samlingsbegrepp på en apparat eller anläggning som insamlar, konverterar och i vissa fall distribuerar någon form av signal eller stimuli eller data. Våra fem sinnen kan betraktas som olika biologiska sensorer.

Det finns idag sensorer som kan insamla en mängd olika typer av data: rörelse och acceleration (accelerometer), kompassriktning (magnetometer), rotation (gyroskop), lufttryck (barometer), kropps- eller lufttemperatur (termometer), luftfuktighet, geografisk position (gps), hjärtfrekvens, muskelsammandragning eller muskelavslappning (trycksensor), svett (kapacitiv sensor), luftkvalitet (koldioxidsensor) mm.