IMAP Sverige

IMAP rådgivare då Becksöndergaard förvärvas av Valedo

Pressmeddelande   •   Jun 03, 2013 12:37 CEST

Becksöndergaard, som etablerades 2003 av Anna Søndergaard och Lis Beck, är ett accessoarvarumärke med fokus på sjalar och läderväskor för kvinnor mellan 20-50 år. Bolaget, som under de senaste åren vuxit snabbt, har en utbredd internationell närvaro där ungefär 80 % av försäljningen exporteras till framförallt länder i Västeuropa. Becksöndergaard omsatte mer än 115 miljoner svenska kronor under 2012 och har sitt säte i Köpenhamn med ca 20 anställda.

En internationellt erfaren styrelse har tillsatts som ett resultat av det strategiska beslutet att ta in Valedo som ny majoritetsinvesterare, där styrelsen utgörs av individer med betydande erfarenheter av att framgångsrikt växa och utveckla företag som Becksöndergaard. Styrelsen utgörs bland annat av
styrelseordförande Danny Feltmann Espersen (tidigare på Bang & Olufsen och H&M), Søren Schriver (VD för sportklädesföretaget Hummel) samt Thommy Nilsson (tidigare VD för KappAhl och styrelseordförande i Oscar Jacobson). I tillägg förstärktes Becksöndergaards ledning i januari 2013 genom tillsättandet av Lesia M. Zuk som VD. Lesia M. Zuk har erfarenhet från Noa Noa, IC Companys och Rosendahl Design Group. Grundarna av Becksöndergaard, Anna Søndergaard och
Lis Beck, fortsätter i sina nuvarande positioner som försäljningschef respektive kreativt ansvarig och är även framöver stora delägare i Bolaget.

Grundarna, Anna Søndergaard och Lis Beck, säger: “Vi är oerhört stolta och glada över den kompetens och de möjligheter detta nya partnerskap för med sig. Efter flera år av stark tillväxt
och med en ambitiös plan för framtiden tror vi att samarbetet med Valedo kan hjälpa oss att uppnå våra ambitioner och mål tillsammans med våra externa partners, våra kunder samt Becksöndergaards dedikerade medarbetare. Vårt dagliga arbete kommer att fortsätta som tidigare, kryddat med energin och samarbetet med vår nya VD, Lesia Zuk, samt vår dynamiska styrelse och deras internationella nätverk och erfarenheter. Det har varit oerhört viktigt för oss i sökandet efter en strategisk partner att finna en partner som förstår vårt varumärke, vår unika företagskultur samt som delar vår passion för
Becksöndergaard. Vi känner att vi funnit detta i Valedo.”

IMAP var säljarna Becksöndergaards rådgivare genom hela försäljningsprocessen.

IMAP i Sverige arbetar med att initiera och genomföra företagsöverlåtelser och fusioner av bolag på den nordiska marknaden. Vi arbetar i en internationell miljö där en av parterna, säljare/köpare, ofta är en utländsk aktör. Målgruppen är välskötta bolag med en omsättning på 50 - 1 000 MSEK. Våra klienter är privata och publika företag såväl som Private Equitybolag, institutioner och finansiella investerare. Vi har kontor i Gnosjö, Göteborg, Halmstad, Ludvika och Stockholm.

Internationellt är IMAP en av världens ledande finansiella och strategiska rådgivare vid ägarförändringar i medelstora företag. IMAP har över 500 medarbetare fördelat på över 50 kontor i 30 länder runt om i världen. I Norden är IMAP det ledande rådgivningsföretaget inom segmentet medelstora företag.