IMAP Sverige

IMAP rådgivare då belgiska MIKO förvärvar danska ABC Mokka

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2013 09:15 CEST

MIKO, ett börsnoterat belgiskt företag verksamma inom kaffeservice och plastförpackningar, tar sig nu in på den danska marknaden genom att förvärva 70 % av det Köpenhamnsbaserade ABC Mokka.

ABC Mokka är verksamma inom branschen för office-coffee, det vill säga kaffe på jobbet och har ett fokus mot stora och medelstora företag. ABC Mokka säljer även kaffemaskiner. Företaget är resultatet av en sammanslagning under 2012 av ABC Kantineautomater (grundat 2003) och Mokka Kompagniet (grundat 2008). Genom sammanslagningen skapades en stark och expansiv aktör inom office-coffee i Danmark, med ett starkt fäste i framförallt Köpenhamnsregionen. Detta är en region där många stora företag har sina nordiska huvudkontor.

Frans Van Tilborg, VD för MIKO-gruppen, förklarar: ”Vi har under en längre tid jobbat tillsammans med IMAP för att hitta lämpliga företag att förvärva i Skandinavien då vi ser regionen som mycket
intressant. I mars i år genomförde vi vårt första förvärv då vi förvärvade Kaffekompaniet i Sverige. Vi är nu mycket glada att vi kan addera Danmark till vår växande lista av hemmamarknader. Vi är framförallt väldigt glada att de tre grundarna till ABC Mokka har valt att behålla en ägarandel och fortsätta i deras nuvarande roller. Detta övertagande passar perfekt in i vår långsiktiga strategi att bygga upp separata organisationer inom office-coffee via egna dotterbolag i ett växande antal länder, för tillfället Belgien, Holland, Frankrike, England, Tyskland, Tjeckien, Slovakien, Polen, Australien, Sverige och nu Danmark”

MIKO har verkat inom kaffeindustrin i över 200 år och driver både egna rosterier samt arbetar som leverantörer. MIKO-gruppen sysselsätter cirka 665 personer och uppnådde 2011 en omsättning på cirka 1 100 MSEK. Kaffedivisionen står för cirka hälften av gruppens omsättning.

IMAP var köparen MIKO:s rådgivare genom hela förvärvsprocessen.

För mer information, vänligen kontakta Andreas Karlsson, IMAP, 0702-580 441

IMAP i Sverige arbetar med att initiera och genomföra företagsöverlåtelser och fusioner av bolag på den nordiska marknaden. Vi arbetar i en internationell miljö där en av parterna, säljare/köpare, ofta är en utländsk aktör. Målgruppen är välskötta bolag med en omsättning på 50 - 1 000 MSEK. Våra klienter är privata och publika företag såväl som Private Equitybolag, institutioner och finansiella investerare. Vi har kontor i Gnosjö, Göteborg, Halmstad, Ludvika och Stockholm.

Internationellt är IMAP en av världens ledande finansiella och strategiska rådgivare vid ägarförändringar i medelstora företag. IMAP har över 500 medarbetare fördelat på över 50 kontor i 30 länder runt om i världen. I Norden är IMAP det ledande rådgivningsföretaget inom segmentet medelstora företag.