IMAP Sverige

IMAP rådgivare då Norrköpingsbaserade Candor förvärvas av Bolagsgruppen Lotorp

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2014 08:23 CEST

Candor är ett av de äldsta leverantörsföretagen till ytbehandlingsindustrin i Norden och grundades 1946. Med Candors unika kombination av bred kompetens och ett välutvecklat samarbete med olika ledande utländska leverantörer kan företaget erbjuda sina kunder ett komplett och modernt produktsortiment. I dag har Candor dotterbolag i alla nordiska länder samt agenter i Asien, USA och Europa.

Köparen, Bolagsgruppen Lotorp, är en industri- och handelsgrupp som förvärvar och långsiktigt vidareutvecklar medelstora företag. Johan Cederlund, Candors nya styrelseordförande kommenterar affären: ”Bolagsgruppen Lotorp är väldigt glada över att ha fått möjligheten att förvärva ett mycket välskött och framgångsrikt företag i en spännande bransch.”

Candors dagliga verksamhet fortskrider precis som vanligt och de tidigare delägarna fortsätter att arbeta på sina respektive befintliga befattningar. ”Jag ser fram emot att fortsätta att leda och utveckla Candor och vi är mycket nöjda över att få lämna vidare ägandet av företaget till en långsiktig och stabil partner” kommenterar Lisbeth Malm, VD på Candor.

Tim Persson, IMAP: ”Efter en välstrukturerad process är vi är nöjda med att valet föll på Bolagsgruppen Lotorp då de har en historisk lokal förankring i Norrköping och då de med sin långsiktighet kan fortsätta vidareutveckla bolaget tillsammans med de gamla ägarna. Vi önskar dem lycka till och det ska bli spännande att fortsätta följa Candor framöver”

IMAP var säljarnas rådgivare genom hela transaktionsprocessen.

IMAP i Sverige arbetar med att initiera och genomföra företagsöverlåtelser och fusioner av bolag på den nordiska marknaden. Vi arbetar i en internationell miljö där en av parterna, säljare/köpare, ofta är en utländsk aktör. Målgruppen är välskötta bolag med en omsättning på 50 - 1 000 MSEK. Våra klienter är privata och publika företag såväl som Private Equitybolag, institutioner och finansiella investerare. Vi har kontor i Gnosjö, Göteborg, Halmstad och Stockholm.

Internationellt är IMAP en av världens ledande finansiella och strategiska rådgivare vid ägarförändringar i medelstora företag. IMAP har över 500 medarbetare fördelat på över 50 kontor i 30 länder runt om i världen. I Norden är IMAP det ledande rådgivningsföretaget inom segmentet medelstora företag.