Svensk Israel-Information

IMF optimistiskt om Israels tillväxt

Pressmeddelande   •   Okt 29, 2010 18:18 CEST

IMF optimistiskt om Israels tillväxt

Den internationella valutafonden, IMF, förutspår en tillväxt i den israeliska ekonomin om 4,2% under 2010, upp från en BNP-tillväxt om 0,8 % år 2009. Prognosen ingår i rapporten World Economic Outlook som utkommer två gånger per år, och nyligen presenterades vid en IMF-konferens i Washington DC.
IMF:s prognos är således något högre än den från den israeliska centralbanken, som räknar med en BNP-tillväxt på 4,0 %. Under 2011 väntar sig IMF en avmattning i ekonomin, till 3,8 % - vilket är exakt samma prognos som den israeliska centralbanken gör.
Den israeliska tillväxten är högre än för de flesta andra i-länder.
Dessutom räknar IMF med att inflationen i Israel landar på 2,3 % för 2010, vilket är inom ramarna för det inflationsmål som Israels centralbank satt upp.
I en ny rapport från revisionsfirman PWC i Israel framgår att de israeliska konsumenterna har en positiv syn på framtiden; trenden är stigande. Man känner sig trygg med utvecklingen i den lokala ekonomin – där exempelvis arbetslösheten faller - och oroas inte så mycket över pessimismen som präglar den amerikanska ekonomin liksom många av Europas länder. Globes, 6 oktober 2010

Från Ljusa Sidan 5/2010

Svensk Israel-Information är en ideell förening vars syfte är att bidra till en mer balanserad bild av Israel i Sverige. Vi erbjuder ärlig och saklig information och håller en öppen dialog med media och politiker. Svensk Israel-Information är inte bundet till något politiskt parti i Israel eller i Sverige. Vi arbetar genom att delta i mediasammanhang som tidningar och TV, håller föredrag, ger ut ett nyhetsbrev varje vecka och anordnar seminarier och konferenser om Israel och Mellanöstern.