Nobelmuseet AB

Imorgon serverar vi vår första Svanenmärkta lunch!

Pressmeddelande   •   Jan 11, 2010 16:10 CET

Nu är Nobelmuseets Kafé Satir miljöcertifierad med Svanenmärkningen. Hela driften av kaféets verksamhet har miljögranskats och klarat Svanens tuffa miljö- och klimatkrav. Kafé Satir är Sveriges första museirestaurang som fått märkningen, och den minsta enheten som certifierats i Sverige.

I Kafé Satir kommer museet att sträva efter att i största möjliga mån handla närproducerade varor, servera ekologiska produkter och att ha minst en fair trade-produkt på menyn.

- Svanenmärkningen betyder jättemycket för oss, nu vet våra gäster att vi tar miljöfrågan på allvar. Vi hoppas att ännu fler hittar till oss nu när de vet att vi är miljöcertifierade, säger Kafé Satirs kock Johan Olsén.

Certifieringen är ett led i en miljömedveten strävan som genomsyrar hela Nobelmuseet.

- Svanenmärkningen av vår restaurang ligger helt i linje med museets ambition att vara ett museum som tar miljöproblematiken på allvar. Vi försöker tänka på miljön i allt vårt arbete, från hur vi reser till vilket papper vi använder i kopieringsapparaterna, säger Olov Amelin, Nobelmuseets chef.

Nobelmuseets Kafé Satir är den tionde restaurangen i Stockholm som är Svanencertifierad, den 31 restaurangen i Sverige och den 40 restaurangen i Norden.

Kafé Satir har en välbesökt lunchservering och ett omtyckt kafé men är också populärt för sällskap att boka under kvällstid.

Vill du ha mer information om Nobelmuseets miljöcertifiering eller pressbilder kontakta Perina Stjernlöf, e-post: perina.stjernlof@nobel.se, tel 08 534 818 01, 0766 22 66 00.

I Nobelmuseet presenteras Nobelpristagarna och deras insatser, men även själva priset och Alfred Nobels arbete. Museets uppdrag är att vara framåtblickande och fånga upp Nobelpristagarnas fortsatta arbete och den samtida forskningen inom Nobelprisrelaterade ämnesområden. Nobelmuseet finns i gamla Börshuset, Stortorget 2, Gamla stan, Stockholm.