Destination Kalmar

​Imorgon startar Kalmar Stadsfest

Pressmeddelande   •   Aug 05, 2015 08:00 CEST

Imorgon drar den igång, Kalmar Stadsfest 2015. I tre dagar bjuds Kalmarbor och besökare på konserter och roliga aktiviteter runt om på stadens gator och torg. Några av årets nyheter är barnevenemanget Supersportis, konstprojektet Recycled Art och värderingsdagar med Kalmar Auktionsverk. Dessutom hålls Revy-SM i Kalmar i samband med stadsfesten.

Supersportis
På evenemanget Supersportis får barn i åldrarna 5-8 år chans att prova på allt från gymnastik och parkour till boxning och budo. Dessutom får de träffa inspirerande förebilder som t.ex. Kinka Barvestad och Niklas Wiberg.
Sveaplan, lördagen den 8 augusti, kl. 12.00-15.30.

Recycled Art
På lördagsmorgonen får konstnärerna Edwin Böck och Ann-Karin Myklebostad en hög med återvunnet material som de ska skapa ett konstverk av. Även stadsfestens besökare kommer att få möjlighet att medverka på plats.
Stortorget, lördagen den 8 augusti, kl. 10.00–16.00.

Kalmar Auktionsverk värderar
Alla tre dagarna kommer experter från Kalmar Auktionsverk att finnas på plats för att värdera föremål som besökarna har med sig.
Stortorget, torsdag–fredag, 6-7 augusti, kl. 10.00–18.00 och lördagen den 8 augusti kl. 10.00–16.00.

Revy-SM
I år hålls Revy-SM i Kalmar i samband med stadsfesten. Omkring 350 revydelegater från hela landet kommer hit för att tävla och utbyta erfarenheter. Evenemanget invigs på Larmtorget på torsdagen kl. 16.00, efter att en parad av revyartister har tågat genom staden. Vid invigningen kommer bl.a. Bosse Parnevik att dela ut stipendium till unga lovande revyartister.
Allmänheten kan köpa biljett till tre föreställningar. Det kommer också att hållas seminarier med Sven Melander och klädskaparen Mary Engholm.

Några av stadsfestens artister:

Torsdagen den 6 augusti
19.00: Ståuppkomikern Jan Bylund, Larmtorget
21.00: Stiftelsen, Stortorget

Fredagen den 7 augusti
19.00: Idde Schultz, Larmtorget
20.00: Sofia Källgren, Larmtorget
21.00: Sanna Nielsen, Stortorget
22.00: Thomas Stenström, Sveaplan

Lördagen den 8 augusti
16.30: Björn Ranelid, Sveaplan
17.00: Busbandet
19.00: Molly Pettersson Hammar, Larmtorget
19.00: Lisa Miskovsky, Sveaplan
21.00: Måns Zelmerlöw, Stortorget
22.00: Thorbjørn Risager, Sveaplan
22.00: The Poodles, Larmtorget

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemangsutbudet i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.