Kungsfenan The Swedish Seafood Award

KUNGSFENAN
THE SWEDISH SEAFOOD AWARD

GÖTEBORG 20-22 MAJ 2012

Välkommen att ta del av Göteborgs maritima liv! Den 20 maj sjuder Göteborg av aktiviteter. Längs hela älven erbjuds spännande upplevelser för att uppmärksamma Europas maritima dag.

I samband med Europas maritima dag anordnas en konferens kring europeiska maritima frågor. I år är det Göteborgs tur att stå som värd genom Västra Götalandsregionen, Göteborgs stad och Näringsdepartementet. Konferensen lockar över 1000 deltagare. Kommissionärer, ministrar och representanter från hela Europa sam- las. 2012 års upplaga av konferensen kommer att hållas i Eriksbergshallen den 21-22 maj 2012, för första gången i Skandinavien och Nordsjöregionen.

Kungsfenan är en av konferensarrangörerna. I år kommer därför prisutdelningen av Kungsfenan The Swedish Seafood Award att ske i samband med Europas maritima dagar.

På kvällen den 21 maj hyllar vi pristagarna i de tre kategorierna:

• Kungsfenan i Maritim Gastronomi – Elena Arzak, Spanien
  • Kungsfenan i Hållbart Fiske – Keith J Sainsbury och Tony Smith, Australien
  • Årets Skarpsill – Josef Nygren, Sverige

Redan tidigare under dagen den 21 maj är det invigning och High Level Conference där vi får lyssna på bl.a. EU:s fiskerikommissionär Maria Damanaki och generalsekreteraren för International Maritime Organisation Mr. Koji Sekimizu. Eftermiddagen ägnas åt paneldiskussioner med en mängd intressanta delta- gare. Dessutom kommer våra pristagare Elena Arzak och Josef Nygren att dela med sig av sina kunskaper på två workshops. Kvällens prisutdelning föregås av en måltid i havets tecken.

Dagen efter, den 22 maj, arrangeras ett antal spännande workshops. Pristagarna i Hållbart Fiske, Dr Tony Smith och Dr Keith Sainsbury, är huvudtalare på ett av dagens workshops.

På nästa sida får du all information om Kungsfenans aktiviterer på Europas maritima dagar och hur du kan ta del av dessa. Hela programmet finner du på www.emd2012.se.

Program för Kungsfenan The Swedish Seafood Award

21 maj

Lunchtid: Presslunch på Elite Park Avenue Hotel

Eftermiddag: Workshop på Elite Park Avenue Hotel med Elena Arzak, pristagaren i Maritim Gastronomi

Eftermiddag: Workshop på Elite Park Avenue Hotel med Josef Nygren, Årets Skarpsill

18.15 – 19.15 Matupplevelser i havets tecken i Eriksbergshallen

19.15 – 20.30 Prisceremoni Kungsfenan The Swedish Seafood Award

22 maj

08.00 – 17.30 Stakeholders Day, i arrangemang av Europas maritima dag, www.emd2012.sePå ett av dagens workshops är pristagarna i Hållbart Fiske, Dr Tony Smith och Dr Keith Sainsbury, huvudtalare

Lunchtid

Göteborg Stad och Västra Götalandsregionen serverar ca 75 000 skolbarn en fisklunch, komponerad av Elena Arzak. Elena närvarar på Nordhemsskolan.

Anmälan och registrering till prisutdelning och seminarier

Anmälan till prisceremonin och seminarier sker individuellt via www.ec.europa.eu/maritimeaffairs/maritimeday/ – registreringen kräver ID/Pass.

Hotell

Elite Plaza Hotel är officiell hotelleverantör till Kungsfenan och erbjuder ett specialpris för boende 20 – 22 maj 2012. Priserna gäller i mån av plats. Bokningskod FISK. Mer information finner du på www.elite.se och i bifogad pdf.

Kungsfenan The Swedish Seafood Award har ambitionen att bli världens mest välrenommerade fiskpris.  Priset på 400 000 kronor delas ut i kategorierna ”Hållbar Fiskenäring” och ”Maritim gastronomi”. ”Årets Skarpsill” är juryns specialpris till innovatörer och entreprenörer som står för skarpt nytänkande.

Organisationer och företag som står bakom Kungsfenan The Swedish Seafood Award är: Göteborgs Universitet, Hav- och Vattenmyndigheten, Länsstyrelsen i Västra Götalands län, Västra Götalandsregionen, Västsvenska Turistrådet, Swedbank, Svenska Mässan och Göteborg & Co.

Hemsida: www.kungsfenan.se

Ämnen: