Piratpartiet

Inbjudan - Paneldebatt: Hur hjälper vi missbrukare på Darknets?

Pressmeddelande   •   Nov 14, 2013 14:26 CET

Piratpartiet bjuder in till en paneldiskussion i Europahuset den 15:e november med ämnet "Darknets som samhällsnyttig infrastruktur – Hjälp till drogmissbrukare". Amelia Andersdotter, EU-parlamentariker för Piratpartiet, kommer tillsammans med paneldeltagare som Alexander Bard, cyberfilosof och experter inom narkotika och drogproblematik diskutera den växande droghandeln på Darknets, de anonyma bakgatorna på internet.

- Stor del av handeln med droger har flyttat till darknet, och jag ser ett problem med att droghandel försvinner bakom ridåer med lite eller ingen möjlighet att hjälpa de missbrukare som finns. Att använda sig av darknet för att få kontakt med drogmissbrukarna tror jag är en viktig aspekt för att kunna hjälpa dem, säger Andersdotter.

Paneldebatten kommer att inledas med en presentation av Antti Järventaus från Europarådet som är expert på drogrelaterade Cyberbrott i spåren av droghandeln över nätet.

- Min förhoppning är att vi ska få en intressant och givande debatt i ämnet, och lyfta de svårigheter och möjligheter som finns att hjälpa utsatta grupper så som missbrukare genom att använda sig av darknets, och därmed ge det en samhällsnyttig funktion, avslutar Andersdotter.

Paneldeltagare:
Alexander Bard, cyberfilosof
Antti Järventaus, Europarådets Pompidou Group
Amelia Andersdotter, Piratpartiet
Björn Fries, tidigare nationell narkotikasamordnare hos regeringen
Magnus Callmyr, författare till boken Nätdroger & RC-droger

Moderator: Robin Harms Oredsson.

Plats och tid:
Europahuset, Regeringsgatan 65 i Stockholm Klockan 13.00 - 15.00.

Obligatorisk anmälan:

Nils Agnesson
Assistent åt Amelia Andersdotter
nils.agnesson@piratpartiet.se

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.