Destination Kalmar

Inbjudan presskonferens IRONMAN Kalmar Sweden - med tävlingsledningen och medaljfavoriterna

Pressmeddelande   •   Aug 15, 2012 08:37 CEST

På torsdag den 16 augusti presenteras IRONMAN Kalmar Sweden och några av medaljfavoriterna i lördagens tävling. Media hälsas välkomna till en presskonferens.

Den första upplagan av IRONMAN Kalmar Sweden lockar flera internationella proffs och många ur den svenska triathloneliten. Bland de svenska deltagarna finns flera tidigare vinnare i Kalmar. På presskonferensen kommer tävlingsledningen att presentera några av favoriterna i lördagens tävling.

Tävlingsledningen kommer också att ge en presentation av tävlingen och hela arrangemanget. Det kommer att ges tillfälle att ställa frågor både till tävlande och arrangörer.

Tid: Torsdag 16 augusti kl 13-14
Plats: Lilla Festsalen Calmar Stadshotell, Stortorget 14 Kalmar

Välkomna!

Magnus Nyberg
Pressansvarig IRONMAN Kalmar Sweden
magnus.nyberg@kalmartri.com

OM IRONMAN KALMAR SWEDEN
Den 18 augusti arrangeras Skandinaviens första IRONMAN i triathlon i Kalmar. Inom 16 timmar ska deltagarna:
- simma 3,8 km i Kalmarsund
- cykla 18 mil på Öland och utanför Kalmar
- springa 4,2 mil, dvs ett marathon, i centrala Kalmar.

Totalt är det 1500 deltagare från drygt 40 länder som är anmälda till tävlingen. Bland de anmälda är en tredjedel internationella deltagare. Denna första upplaga av tävlingen är fullbokad sen en tid tillbaka.

I IRONMAN Kalmar möts både elit och motionärer. Tävlingen är kval till världsmästerskapen på Hawaii och i startfältet finns såväl internationell som svensk elit. Tävlingen är även Svenskt Mästerskap för triathlon på långdistans. Men den största delen av deltagarna är motionärer. De bästa går i mål på strax över 8 timmar medan en del motionärer kommer att få en lång dag och går i mål på 16 timmar.

IRONMAN är ett världsomfattande koncept. I Europa finns tävlingar på 8 platser: Nice, Zürich, Lanzarote, Frankfurt, Bolton, Regensburg, Klagenfurt och nu alltså även i Kalmar. Tävlingarna lockar upp mot 2500 deltagare och många av dem blir utsålda på några timmar. Tävlingarna lockar även mycket publik.

Kalmar har arrangerat triathlontävlingar på långdistans sen 1994, då under namnet "Järnmannen". Första året var det 64 deltagare. Under åren har intresset ökat konstant och 2011 hade tävlingen vuxit till 700 deltagare. I och med IRONMAN-statusen är intresset rekordstort i år och intresset för sporten har även ökat till följd av Lisa Nordéns framgångar i OS.

Vi bjuder in media att bevaka evenemanget. För er kännedom så kommer Scanpix att vara på plats och fotografera.
Medieackreditering sker på: http://ironmankalmar.com/media/accreditation/

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemangsutbudet i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.