Naturskyddsföreningen

Inbjudan seminarium om klimatstyrmedel

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2010 14:57 CET

Hej
Naturskyddsföreningen vill bjuda in till en unik möjlighet att få lyssna på en av landets viktigaste forskare på området miljöekonomi och styrmedel i klimatpolitiken. Thomas Sterner från Handelshögskolan i Göteborg som just nu reser världen runt i sin roll som medlem i FN:s klimatpanel IPCC.
Välkomna!

Varför höjer ni inte helt enkelt bara bensinskatten?

Seminarium om fördelningspolitiska effekter av klimatstyrmedel och hur man kan kompensera för dessa.

· Tid: den 9 december, kl 9.30–11.50
· Plats: Kompetenscentrum Vasagatan 8-10 (bredvid Sheraton, mitt emot centralstationen)
· Anmälan: [ mailto:anders.gronvall@naturskyddsforeningen.se ]anders.gronvall@naturskyddsforeningen.se
· Kostnad: Gratis
Forskarna menar att de är nödvändigt. Politikerna tvekar att införa klimatpolitiska styrmedel. Effekterna för vanligt folk blir för stora. Men finns det metoder att motverka de fördelningspolitiska effekterna, metoder som inte påverkar styrmedlens styrande effekt?
Lyssna på bl.a Thomas Sterner, internationellt erkänd forskare kring klimatstyrmedel. Professor på Handelshögskolan i Göteborg och medlem i FN:s panel av klimatforskare IPCC. Medverkar gör också Svante Axelsson, Naturskyddsföreningen och Krister Sandberg Trafikanalys.
Seminariet avslutas med en paneldiskussion mellan Krister Skånberg, TCO-ekonomerna, Rikard Warlenius Cogito och Maria Sunér Flemming Svenskt Näringsliv.

· 9.10 Kaffe och frukostfralla serveras
· 9.30 Inledning: Vad är det som krävs.
· Vilka förändringar i styrmedel är nödvändiga framöver för att vi ska klara det forskarna menar är nödvändigt, det som EU kräver och det som de internationella klimatförhandlingarna kommer att kräva av oss. Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen

· 10.00 Var kan vi förvänta oss de största effekterna?
· Om vilka de fördelningspolitiska effekter blir och vilka idéer som finns för att mildra dem? Krister Sandberg, Trafikanalys

· 10.20-10.40 Paus

· 10.40 Varför är politikerna så rädda för fördelningspolitiska effekter av klimatstyrmedel och hur kan man motverka dessa effekter?
· Är koldioxidskatten regressiv eller progressiv? Vilka motstyrmedel kan användas för att mildra de fördelningspolitiska effekterna?
· Thomas Sterner, Handelshögskolan, Göteborgs universitet och medlem i IPCC.

· 11.10 – ca 11.50 Vad är politiskt möjligt och nödvändigt?
· Diskussion och rundabordssamtal. Maria Sunér Flemming, Svenskt Näringsliv Rikard Warlenius Cogito (grön tankesmedja) och Krister Skånberg, TCO-ekonomerna. Samtalet leds av Svante Axelsson.

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 184 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00