Boplats Göteborg

Inbjudan till årets stora bostadsmarknadsseminarium med Prince Charles Foundation, Märklarsamfundet, Jan Hallberg och Owe Nilsson

Pressmeddelande   •   Okt 06, 2010 10:48 CEST

Prince Charles Foundation, Mäklarsamfundet, Jan Hallberg och Owe Nilsson i årets stora bostadsseminarium den 8 oktober

Förr flyttade människor dit jobben fanns. Idag flyttar jobben dit människor vill bo. En stads attraktivitet är kanske viktigare än någonsin för möjligheten att växa. Vad kan en prins lära oss om detta?

I Göteborg finns en unik möjlighet att bebygga stora centrala ytor inom den närmaste framtiden. Men hur ska vi förvalta denna möjlighet och hur skapar man stadsmiljöer som främjar stadens tillväxt? Temat på årets bostadsmarknadsseminarium är samverkan mellan skönhet, kreativitet och tillväxt.

Tankeväckande statistik

Tillsammans med Claudia Wörmann, analysansvarig på mäklarsamfundet, presenterar Boplats Göteborgs VD, Maria Meyer-Martins den senaste statistiken från bostadsmarknaden. Statistik som väcker en del frågor. Varför är det till exempel fyra gånger så många som söker en lägenhet i Linnéstaden som i Vasastan, när hyrorna är nästan desamma?

The Creative Class Group
Idéerna från Richard Floridas Creative Class Group har vunnit stor mark inom den moderna stadsplaneringen. Hur kan vi i Göteborg nu tänka om och tänka rätt när vi bygger en stad för framtiden?  Charlotta Mellander ingår i Richard Floridas Creative Class Group och föreläser vid seminariet.

Poundbury – från teori till praktik
Prince Charles Foundation for the Built Environment har byggt upp ett mönstersamhälle efter principerna om den organiska staden med människorna i fokus. Peter Quintanilla är chef för Design Theory & Networks vid Prince Charles stiftelse, och han berättar om framgångarna för Poundbury.

Göteborgspolitiken diskuterar
Hur tar vi tillvara på de nya kunskaperna om stadsplaneringen och arkitekturens betydelse när vi skapar framtidens Göteborg. Jan Hallberg (m), vice ordförande för kommunstyrelsen, Owe Nilsson (s), ordförande för Fastighetsnämnden, Mats Arnsmar (s), ordförande i Byggnadsnämnden och Kjell Björkqvist (fp), vice ordförande i Fastighetsnämnden diskuterar frågorna ur ett Göteborgsperspektiv.

Varmt välkomna till Boplats Göteborg bostadsmarknadsseminarium fredag den 8 oktober 2010!

Fri entré för media (pris för övriga 1 795:-). Anmälan sker till: Shahbaz Khan, shahbaz.khan@boplats.se
Tel. 031-100 254, 0733-18 53 03

Program för Bostadsmarknadsseminariet den 8 oktober:
08.30    ”Vi måste bli 1,5 miljoner!
Owe Nilsson (s), ordförande i Fastighetsnämnden
samt Jan Hallberg (m), kommunstyrelsens vice ordförande i
Göteborg.
08.45    ”Omvända samband -  vad får människor att flytta eller stanna på vissa platser i dagens
samhälle?
Charlotta Mellander, Ek Dr vid Handelshögskolan i
Jönköping och medarbetare till Richard Florida som
grundat The Creative Class Group
09.30    ”Det är människorna som gör staden
Catharina Thörn, Fil. Dr i sociologi. Arbetar på
Centrum för kulturstudier vid Göteborgs Universitet.
10.00    Kaffe
10.20    ”Vad är det människor vill ha mer av på
bostadsmarknaden?
Claudia Wörmann, analysansvarig på Mäklarsamfundet
och Maria Meyer-Martins, VD på Boplats Göteborg.
10.50    Concepts and tools to build a community with a soul
- Poundbury - ett exempel från verkligheten.

Peter Quintanilla, chef för Design Theory & Networks vid
Prince Charles stiftelse för den bebyggda miljön, samt
Simon Conibear, ansvarig för Poundburyprojektet sedan 1996.
11.50     ”Vad måste vi ta fasta på när vi utvecklar staden?
Samtal mellan föreläsarna och Mats Arnsmar (s),
ordförande i Byggnadsnämnden och Kjell Björkqvist (fp),
vice ordförande i Fastighetsnämnden.

För ytterligare information:
Maria Meyer-Martins, VD, Boplats Göteborg, Tel. 031 – 100 251, 0707 83 33 73
Shahbaz Khan, informatör, Boplats Göteborg. Tel. 031 – 100 254, 0733 18 53 03

Boplats Göteborg är en marknadsplats för bostäder i Göteborg. Boplats Göteborg ägs av Göteborgs Stad, de kommunala bostadsbolagen Bostads AB Poseidon, Göteborgs Stads Bostadsaktiebolag (Bostadsbolaget) och Familjebostäder i Göteborg AB samt de privata fastighetsägarna genom Fastighetsägarna Göteborg Första Regionen. Boplats Göteborg förmedlar inga lägenheter, det görs alltid av bostadsbolagen själva. För mer information besök www.boplats.se. Boplats Göteborg, Rosenlundsplatsen 1, 411 20 Göteborg.