FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN (FFFI)

Inbjudan till pressinformation

Pressmeddelande   •   Jul 29, 2009 17:04 CEST

Pressmeddelande onsdag den 29 July 2009

Tisdagen den 28 juli stormade irakisk polis och militär Camp Ashraf, hemvist för 3 500 exil-iranier norr om Bagdad. Hittills har sju människor dödats, 400 skadats och 30 personer arresterats. Bland de döda återfinns Hanif Emami, 29 år, tidigare bosatt och studerande i Göteborg.

Bakgrunden till den irakiska aktionen är den iranska regimen krav på den irakiska regeringen att stänga lägret och deportera medlemmarna av den regimfientliga oppositionsgruppen till Iran.

I enlighet med den fjärde Genève-konventionen ansvarar USA och de multinationella strykorna i Irak för Ashraf-invånarnas säkerhet. Camp Ashraf är avväpnat sedan 2003. Vid förra årsskiftet slöt USA ett avtal med den irakiska regeringen om att överföra ansvaret för säkerheten till irakiska säkerhetsstyrkor. Den irakiska regeringen förband sig då att behandla invånarna i Camp Ashraf i enlighet med folkrättsliga och humanitära principer.

Enligt amerikanska utrikesdepartementet hade de amerikanska styrkorna i Irak inte blivit förvarnade om attacken.

P g a denna utveckling har många familjemedlemmar till invånarna i Camp Ashraf inlett hungerstrejker utanför irakiska och amerikanska ambassader runt om i världen.

I Sverige inledde många familjemedlemmar och iranska oppositionella en hungerstrejk kl. 13:00 onsdagen den 29 juli utanför den amerikanska ambassaden i protest mot irakiska krigsförbrytelse och för att visa sin oro för de 3 500 värnlösa invånarna i Camp Ashraf.

Med anledning av utvecklingen i Camp Ashraf ordnar den Iranska nationella motståndsrådet en presskonferens torsdagen den 30 juli.

Datum: torsdag 30 juni

Tid: 12:00