BRIO AB

INBJUDAN TILL PRESSKONFERENS

Pressmeddelande   •   Okt 10, 2005 09:23 CEST

Med anledning av offentliggörandet av den nya strategin "BRIO 2008" inbjuder BRIO till presskonferens. På programmet:
- Produktutveckling och ny sortimentsstrategi ska göra BRIO långsiktigt lönsamt
- 100 tjänster varslas varav 70 tjänster i Sverige
- Nytt kontor öppnas i Malmö

Tid:
Måndagen den 10 oktober, klockan 11.30.

Plats:
På Lekoseum, BRIOs leksaksmuseum på BRIOgatan i Osby.

Medverkande:
Thomas Bräutigam, koncernchef
Claes von Hauswolff, vice koncernchef och varumärkesansvarig Ann-Marie Hansson, personalchef

För mer information om presskonferensen kontakta:
Jessica Nyström, VD-assistent 0479-194 07

Leksaksföretaget BRIO grundades år 1884. I dag är BRIO ett av Sveriges starkaste varumärken och en internationell koncern med omkring 660 anställda. Bolaget har dotterbolag i tolv länder och försäljning till ytterligare ett 50-tal länder. Vid sidan av utveckling och försäljning av leksaker under varumärket BRIO bedriver bolaget en omfattande grossistverksamhet under namnet Scanditoy. BRIO är ensam ägare i European Nursery Group (ENG) som är det ledande barnvagns- och barntillbehörsföretaget i Norden med en omsättning på 300 Mkr och omkring 150 anställda. BRIOs huvudkontor finns i Osby. BRIO:s B-aktie är noterad på Stockholmsbörsens O-lista sedan 1985.

BRIO är världens ledande träleksaksföretag. Företaget grundades 1884. Idag har BRIO dotterbolag i 12 länder utanför Sverige. BRIO-leksaker säljs i drygt 40 länder världen över i mer än 16 000 butiker. BRIO-leksaker präglas av stora pedagogiska värden, som vid lek bidrar till barnets utveckling, samt hög kvalitet.