RFSL

Inbjudan till presskonferens om kampanj om samkönat partnervåld

Pressmeddelande   •   Jul 23, 2009 11:48 CEST

Under Stockholm Pride genomför RFSL en stor reklamkampanj i samarbete med Polisen i Stockholms län, Hopp, SKR, Roks och Brottsofferjourernas riksförbund.

Kampanjen som tagits fram av Grow och Gedeon Design kommer att synas på stortavlor Stockholms tunnelbanestationer, i tunnelbanevagnar, på bussar och pendeltåg samt i biljetthallen vid Zinkensdamm och i Pride Park.

Kampanjen som finansieras av Socialstyrelsen är den första som uppmärksammar våld i samkönade parrelationer. En undersökning från 2006 visar att 25 procent av dem som lever i eller har levt i parrelationer med personer av samma kön råkat ut för våld eller hot inom relationen. Som hbt-person är det svårare att få stöd och hjälp och kunskapen om samkönat partnervåld är generellt låg hos polisen, socialtjänsten och sjukvården. Män som blir slagna av män i förhållanden har idag heller ingen möjlighet att få skyddat boende. Även inom hbt-gruppen behöver man bli bättre på att prata om de problem som finns.

På presskonferensen presenteras kampanjen utifrån RFSL:s och samarbetspartnernas erfarenheter.

När? Presskonferensen äger rum fredag 24 juli.

Var? RFSL, Sveavägen 59, plan 3, klockan 09.30.

På presskonferensen deltar:

Sören Juvas, förbundsordförande för RFSL

Sven-Erik Alhem, ordförande för Brottsofferjourernas riksförbund

Mikael Ekman, kommissarie på Länspolisen i Stockholms hatbrottsjour

Anneli Svensson, RFSL:s brottsofferjour

Carin Holmberg, RFSL:s brottsofferjour

För frågor och vidare information kontakta:

RFSL:s pressekreterare Malinda Flodman, 0736 - 60 32 64, alt malinda.flodman@rfsl.se