Socialdemokraterna i Uppsala

Inbjudan till pressträff

Pressmeddelande   •   Feb 26, 2013 12:29 CET

Socialdemokraternas kommunalråd Marlene Burwick och SSU:s förbundsordförande Gabriel Wikström presenterar nu ett förslag för att höja statusen på de yrkesförberedande programmen, öka andelen elever som fullföljer sin utbildning och lägga grunden för att minska ungdomsarbetslösheten.

Situationen för gymnasiet i Uppsala är allvarlig. Trots den goda utbildningsnivån i staden, med i vissa avseenden kanske landets bäst utbildade befolkning, är resultaten mycket dåliga för hur många elever som fullföljer gymnasiet inom tre år. I en rankning som Sveriges Kommuner och Landsting har gjort, hamnar Uppsala på plats 284 av 290 kommuner. Sex platser från slutet. Detta samtidigt som vi vet att ungdomar med en ofullständig gymnasieexamen löper den största risken att hamna i arbetslöshet.

De yrkesförberedande programmen uppvisar samlat sämre resultat än de studieförberedande. Socialdemokraternas kommunalråd Marlene Burwick och SSU:s förbundsordförande Gabriel Wikström presenterar nu ett förslag för att vända utvecklingen, höja statusen på de yrkesförberedande programmen, öka andelen elever som fullföljer sin utbildning och lägga grunden för att minska ungdomsarbetslösheten.

Praktisk information för pressträffen
Tid: Onsdag 27 februari kl. 09.00
Plats: Bolandsgymnasiet, Björkgatan 26 C. Använd ingången från Bolandsgatan till cafeterian
Medverkande: Marlene Burwick, kommunalråd (S); Gabriel Wikström, förbundsordförande SSU; Bengt Westman, Byggnads Mälardalen