Folkpartiet

Inbjudan till pressträff idag: Fp:s förhandlingsbud om socialförsäkringsreform

Pressmeddelande   •   Dec 15, 2003 08:51 CET

För en månad sedan svarade Göran Persson i riksdagen, på Bo Könbergs direkta fråga, ja till att tillsätta en arbetsgrupp med representanter för alla riksdagspartier för att få ett stabilt socialförsäkringssystem för framtiden. Eftersom regeringen inte har gjort något i frågan sedan dess, lämnar Bo Könberg, gruppledare (fp) och den som ledde arbetet med pensionsreformen, idag måndag ett första förhandlingsbud om en stor socialförsäkringsreform till regeringen. Förslaget är en reform som är lika omfattande som pensionsreformen.

Tid: Kl. 13.00 måndagen den 15 december 2003
Plats: Klubbrummet, folkpartiets riksdagskansli, Mynttorget 2, Stockholm.

Välkomna!

Bakgrund
I sex år har folkpartiet liberalerna drivit på för en reform av sjuk- och arbetslöshetsförsäkringen med pensionsreformen som förebild. Våra motioner har varje år röstats ner i riksdagen.

Pensionsreformen har gjort Sverige till ett föredöme bland alla länder som har ansträngda pensionssystem på grund av en åldrande befolkning. Lettland, Italien, Polen, Ryssland och förmodligen snart även Norge har använt det nya svenska systemet som inspiration för sina reformer. Många fler länder har visat intresse.

Niki Westerberg
Pressekreterare (fp)